2020. július 12., Dalma, Izabella
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Jöhetnek az újabb alternatív üzemanyagok?

A kutatók már évtizedek óta keresik a megoldást arra, hogy mikképpen lehetne környezetbarát üzemanyagot készíteni. Most két olyan új eljárással is kísérleteznek, amelyek akár tíz év múlva már áttörést hozhatnak.

A Karlsruhei Technológiai Intézet (KIT) alternatívüzemanyag-gyárában úgynevezett power-to-liquid eljárást alkalmaznak, alapanyagként pedig az állomás körüli levegőből kivont szén-dioxidot használják, valamint gőz halmazállapotú vizet. A két anyagból úgynevezett szimultán elektrolízissel hidrogént és szén-monoxidot állítanak elő, majd egy újabb lépésben úgynevezett hosszú láncú szénhidrogéneket, amelyeket a folyamat befejező lépésében úgy darabolnak fel, hogy benzinnek, dízelnek vagy kerozinnak megfelelő üzemanyagot lehet gyártani belőlük.

Mivel a szükséges áramot megújuló forrásokból nyerik, a technológia abszolút környezetbarát, és mivel 

a légkörből vonja ki a szükséges szén-dioxidot, nagyban hozzájárulhat az éghajlatváltozás megfékezéséért folytatott küzdelem sikeréhez.

Az eljárás még kezdetleges, a KIT szakemberei a következő fejlesztési szakaszra is még csak a napi 100-200 literes mennyiséget terveznek. De számításaik szerint a technológia nagyjából tíz év múlva már érett lesz az ipari méretű üzemanyaggyártásra is.

Egyre több lehet az alternatív üzemanyag Fotó: Freepik

Mindeközben a Cambdrige-i Egyetem kutatói is létrehozták a „mesterséges levelet”, amely napfény, szén-dioxid és víz felhasználásával képes előállítani egy széles körben alkalmazott gázt, amelyet jelenleg fosszilis anyagokból nyernek. A technológia felhasználható lesz fenntartható folyékony üzemanyag előállítására, amely szintén a benzin alternatívája lehet – erről itt írtunk bővebben.

A sok alternatív üzemanyag között megtalálható a sűrített levegő is. Az ötlet szinte egykorú az autózással, egy időben a párizsi villamost is levegő hajtotta. Tíz éve az indiai Tata felkarolta a volt Forma–1-es mérnök, Guy Négre cégét, amely egy levegővel működő motort fejleszt. Terveik között 110 km/órás végsebességre képes, 200 kilométer hatótávú járművek szerepeltek, de valódi áttörést nem tudtak elérni. Pedig az elgondolás jó, sűrített levegőt elő lehet állítani akár teljesen tiszta energiából is. 

Neked ajánljuk
Jöhetnek a beltéri napelemek is? Halló, itt a napelemes mobiltelefon! A villanybuszok töltésében remekelhet a Siemens A kihalás szélén áll a makifélék csaknem egyharmada, az északi simabálna és a mezei hörcsög is Kárpátalján hosszú távú hulladékkezelési projekt készül
Tovább a forrásra: veol.hu
Vissza
Hírfolyam