2020. október 27., Szabina
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A jövő útja napelemmel van kirakva

Járdákhoz és kerékpárutakhoz is alkalmas napelemes burkolólappal rukkoltak elő a Kína Shanghai Jiao Tong Egyetem és a Hongkongi Műszaki Egyetem tudósai. A találmány elfogadható szintű napenergia-átalakítási hatékonyságot, csúszásgátló tulajdonságot, hőellenállást és szilárdságot mutatott.

A feltalálók a napelemes burkolólapokat 500 mm² felületű és körülbelül 20 mm mélységű lapokként jellemzik. 

A burkolólapok 15 százalékos hatékonyságú, sorba kapcsolt monokristályos napelemcellákból állnak, amelyek becsült kimenő teljesítménye 30-40 W közötti. Mint kiderült, két prototípust hoztak létre, mindkettőt csúszásgátló felülettel látták el.

Általánosságban elmondható, hogy a keresztirányú réteggel ellátott burkolólapok csúszásgátló teljesítménye magasabb, de kevesebb napfényt engednek át. A napenergia-továbbítási kapacitásukat minden esetre 90 százalékosra becsülték, míg a hőállóság határát 288 Celsius-fokban határozták meg, ezzel elérték, hogy az intenzív napsugárzásnak kitettség ne vethessen fel aggályokat.

Az árnyékolás nélkül elvégzett kültéri vizsgálatok a vártnál alacsonyabb kimenő teljesítménnyel jártak. A kutatók azt állítják, hogy

a napelemes burkolólap mechanikai szilárdsága és tartóssága a betonéval vetekszik.

Fotó: Shanghai Jiao Tong Egyetem

„Az eredmények azt mutatják, hogy a napelemes burkolólap képes kielégítő eredményeket elérni a napenergia-átalakítás hatékonyságát, a csúszásgátlást, a tartósságot és a nyomószilárdságot tekintve, ezzel igazolta, hogy ki tudja váltani a járdák és kerékpárutak burkolatát” – írták az Energiaátalakítás és -kezelés (Energy Conversion and Management) folyóiratban publikált tanulmányban. 

A pv magazine rákérdezett a mechanikai feszültség problémájára, erre Tao Ma kutató azt válaszolta, hogy az utóbbi időkben jelentős mértékben fejlődött a hőkezelt üvegek technológiája. „A mechanikai terhelés nem jelent akadályt, mivel a hőkezelt üveg szilárdsága akár egy gépkocsi vagy akár teherautók tömegét is elbírja” – mondta. „Azonban azon a véleményen vagyunk, hogy előnyösebb ezt a technológiát gyalogutakon, kerékpárutakon alkalmazni, mint közutakon, mert ott azért a tartósság gondot okozna.”

Szerinte a gyalogos útvonalak árnyékolása nem jelentene problémát. „Az árnyékolási effektus megoldható pár dióda beépítésével, amelyek átvezetik az árnyékba eső napelemcellák termelését” – tette hozzá. 

Neked ajánljuk
Egyszerűen növelhető a napelemek hatékonysága Mennyire hatékonyak a tóra telepített napelemparkok? Napenergiát „tankolnak” a BKV villanybuszai Újra Nyíregyházán Európa legnagyobb afrikai elefántja (képgalériával) Egyre inkább sújtja Afrikát az éghajlatváltozás
Tovább a forrásra: mnnsz.hu
Vissza
Hírfolyam