Reális-e az ammóniameghajtás mint zöld megoldás?
A repülés és a hajózás jelenleg a globális karbonemisszió 5 százalékáért felelős. A brit Reaction Engines eredetileg hiperszonikus és űrrepüléshez fejlesztette Synergetic Air-Breathing Rocket Engine (SABRE) nevű ammónia-hajtóművét, de úgy tűnik, ezekben a nehezen kizöldíthető szektorokban is bevethető lesz.
Ha a SABRE-t kombinálják az Egyesült Királyság kormánya által támogatott Science and Technology Facilities Council (STFC) ammóniakatalizátoraival, akkor a mostani fosszilis üzemanyagokat kiváltó, környezetbarát alternatívát teremthetnek a tengeri szállítmányozás, a repülés, valamint a hálózaton kívüli energiatermelés számára.
Az alapelképzelés szerint az eszköz a hajtómű által termelt hőt hasznosítva a tiszta ammóniából egy ammónia-hidrogén keveréket hozna létre, amely nagyjából helyettesíthetné a jelenlegi repülőgép-üzemanyagokat – részletezi a raketa.hu cikke.
A hidrogénhez képest az ammónia könnyebben és olcsóbban tárolható, valamint szállítható. A tömeget tekintve a hidrogén energiájának ugyan csak 20 százalékával rendelkezik, térfogat szempontjából viszont 70 százalékkal több energia található benne, mint a folyékony hidrogénben.

Kérdés persze, hogy mennyire „zöld” ez a bizonyos opció – jegyzi meg a fenntarthatósággal és technológiával foglalkozó magazin. Míg a Reaction Engines közleménye a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését hangsúlyozza, addig az innovációkat bemutató New Atlas magazin a nitrogén-oxid vegyületek (NOx) kibocsátására emlékeztet. Ezek a vegyületek járulnak hozzá a fotokémiai szmog és a savasesők kialakulásához, és az emberek egészségét is károsítják.
Ráadásul az ammónia klasszikus előállítása során metán keletkezik, ez a gáz pedig még jobban fokozza az üvegházhatást, mint a szén-dioxid.
A zöldammónia-előállítás viszont csak kis mennyiségben és drágán kivitelezhető egyelőre.