2021. április 14., Tibor
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás
Járműipar 

Autógyártás: 2030-ra várhatók az első teljesen klímasemleges modellek?

A Volvo leányvállalatánál, a villanyautókat gyártó Polestarnál tervben van a teljes életciklusra vetítve kibocsátásmentes modellek bevezetése 2030-ig. Hiába elektromosak ugyanis az autóik, gyártás közben a cég ettől még rendesen eregeti a szén-dioxidot, a Polestar 2 karbonlábnyoma például 26 tonna.

Járműipar 

Mikor lesznek olcsóbbak az elektromos autók?

Miért annyival drágábbak az elektromos autók, mint benzines vagy dízellel futó társaik, és meddig fog kitartani az elektromos és a hagyományos hajtás közötti árkülönbség? Elon „Technoking” Musknak vagy az autógyártás régi motorosainak lesz-e igazuk a jövőt illetően, ha árakról van szó?

Járműipar 

Hidrogénes vasúti kísérleti projekt indul Kaliforniában

Egy kaliforniai, magántulajdonban lévő vasúti társaság fejlesztési és technológiai partnereivel együttműködve kísérleti jelleggel hidrogénüzemű mozdonyt fejleszt, hogy alaposan megvizsgálhassa, hogyan tudna működni a hidrogénmeghajtás a vasúti rendszerben.

Járműipar 

A Hyundai és a Shell kapcsolata szintet lép

A két cég közötti együttműködés 2005-ben kezdődött, most pedig egészen 2026-ig meghosszabbították, és környezetkímélő technológiák fejlesztését tervezik.

Járműipar 

A gömböc esete a csodavitorlásokkal

Mindkét döntős csapat a Gomboc szoftverre támaszkodott felkészülés közben, amelyet Dan Bernasconi brit mérnök azért nevezett el a világhírű magyar találmányról, mert számára a gömböc a kényes egyensúly jelképe – így kezdődik a Qubit izgalmas háttéranyaga a 36. Amerika-kupa magyar szálairól. (A képen a két csodavitorlás látható a döntő előtt egy nappal. Fotó: Steve Todd/ Shutterstock.com.)

qubit.hu
Járműipar 

A Continentalnál 2022-ben elkezdődik a jövő

„Az autonóm mobilitás piaca több mint kétszeresére fog nőni az elkövetkező három év során” – idézi a Continental vezérigazgatójának szavait az autopro.hu. Önálló üzletágat kapnak a cégnél az önvezető járművek, és komoly szerep jut majd a budapesti mesterségesintelligencia-fejlesztési központnak.

autopro.hu
Járműipar 

Hajók, amelyek motor nélkül repülnek a víz felett

Az 1851-től többé-kevésbé folyamatosan megrendezett Amerika-kupa nem pusztán a világ egyik legnagyobb tradíciókkal bíró sportversenye, hanem „fegyverkezési verseny is” – ahogy a telex.hu cikke fogalmaz.

Járműipar 

Van-e ráció az olajkorszak utáni folyékony üzemanyagokban?

Mit öntünk majd a tankba, ha a CO2-eregetés végképp szalonképtelenné válik? Etikus lenne-e „üzemanyag-termesztésre” használni a szántóföldeket? Hogyan oldaná meg az e-fuel a megújuló energia eltárolásának problémáját is? – Rácz Tamás, a raketa.hu szerzője az olaj utáni korszakba kalauzolja olvasóit.

raketa.hu
Járműipar 

Tényleg vége a benzinmotoroknak, vagy van még bennük szufla?

Ha el lehetne érni az 50 százalékos hatásfokot, jobban megérné a tankba tölteni a benzint, mint az erőműben elégetni a fosszilis energiahordozókat? Nem ilyen egyszerű a kép! Hogy melyek a buktatói a hatásfoknövelésnek, mi minden nem stimmel az előbbi összevetésben, és mit tartogat a jövő a hagyományos hajtásnak, arról Gajdán Miklós ír a Totalcaron.

totalcar.hu
Járműipar 

Új eljárással készítenek bioüzemanyagot a Dunai Finomítóban

A Mol új technológiája szerint nem utólag keverik a megvásárolt bioetanolt vagy biodízelt a dízel üzemanyagba, hanem a gyártás során saját maguk dolgozzák fel a bioalapanyagot a fosszilis alapanyaggal együtt.

Járműipar 

Minden, amit tudni akartál az elektromotorokról, csak nem merted megkérdezni

Míg a belső égésű motorral szerelt autók műszaki leírása rendszerint hosszan sorolja a motor adatait, addig a villanyautók és hibridek elektromos hajtásának jellemzőit nemigen szokták részletezni. Gajdán Miklós írása a Totalcaron hiánypótló útikalauz a különböző villanymotorok különös világába.

totalcar.hu
Járműipar 

Hazai tudományos áttörés a teljesen önvezető autók terén

Az ötös szintű, azaz teljesen önvezető autók fejlesztésének egyik nagy kihívását és egyben buktatóját az irányítási rendszer kidolgozása jelenti. Ilyen típusú rendszerek tervezéséhez alkottak új modellt az ELKH SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Laboratóriumának kutatói.

Járműipar 

Teslások fél méterrel, pardon, egy méterrel a föld felett?

Nehéz eldönteni, hogy fél méterrel a föld felett jár-e Elon Musk, a Tesla elnök-vezérigazgatója, amikor arról beszél, azt akarja, hogy a cég új Roadsterei szó szerint repüljenek. Vagy 2022-ben valóban rakétahajtóművel felszerelt lebegő elektromos autók vesznek majd bennünket körül?

Járműipar 

Vízenergiával a tisztább autógyártásért

A BMW Group keddi sajtóközleménye szerint az új, teljesen elektromos BMW iX SUV és i4 szedán modellek nemcsak forgalomba kerülésüktől kezdve fogják kímélni a környezetet, hanem már a gyártásuk is helyben termelt megújuló energiával fog történni a dingolfingi és müncheni üzemekben.

Járműipar 

Napelemes tetőt kapott a Hyundai villanyautója

A Hyundai a napokban mutatta be új elektromos crossoverét, az Ioniq 5-öt, amely nemcsak szupergyorsan tölthető, de akár más villanyautókat is feltölthetünk vele. A járgányhoz extraként kérhető napelemes tető is, amellyel ideális körülmények között évente akár kétezer kilométert is nyerhetünk.

Járműipar 

Győzött a Kia e-Niro

Már a debütálásakor nagy sikere volt a Kia e-Nirónak, azóta pedig igazi favorit villanyautóvá avanzsált. A járgány ugyanis első helyen végzett a nagy sorozatú elektromos hajtású modellek kategóriájában a J.D. Power 2021-es elektromos autós felmérésén.

Járműipar 

Hamarosan Powerpastával tankolhatunk?

A Fraunhofer Intézet bemutatta legújabb találmányát, a Powerpastát. A különleges masszát a jövőben járművek üzemanyagaként lehetne használni.

Járműipar 

Beszélgetés Elon Muskkal

Sandy Munro nagyjából egész életét az autóiparban töltötte, pályájának jelentős részében a Fordnál dolgozott, ahol a gyártástechnológiáért felelt. Az ismert és elismert szakember Elon Muskkal készített figyelemreméltó interjút. 

villanyautosok.hu
Járműipar 

Újragondolták a Mustang Mach-E-t

A Ford Mustang Mach-E-t több kritika érte, amiért hátrahagyta izmos küllemét, s helyette családbarát, divatosan gömbölyded formát öltött. A brit Motion R Design műhelynek köszönhetően azonban elkészült az újragondolt változat azok számára, akik gyári kiadásban nem tartják elég vadítónak az elektromos csődört.

Járműipar 

Villanymotorokra vált a világ legnagyobb dízelmotorgyára

A franciaországi Tremeryben található a világ egyik legnagyobb dízelmotorgyára. Anno annyira népszerű volt ez a fosszilis meghajtási forma, hogy a gyár tulajdonosának, a PSA-csoportnak több mint 50 százalékos volt a részesedése az európai eladásokban. A kereslet csökkenése miatt az azóta már Stellantis névre váltó vállalat is zöld útra lép. Ez azonban 15 ezer munkahely megszűnésével járhat.