2018. augusztus 17., Jácint
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

A hidrogén a jövő tiszta üzemanyaga?

A benzin és a dízel hidrogénnel való helyettesítése lehet az egyik megoldás arra, hogy csökkentsük az utakon a szén-dioxid-kibocsátást. Mint kiderült, a hidrogénnel működő autóknak sokkal több előnyük van, mint elektromos társaiknak. Dániában már javában dolgoznak egy olyan fejlesztésen, amelynek egyebek mellett az a célja, hogy két éven belül legalább 50 hidrogéntöltő állomás jöjjön létre Európában.  Az új technológiának köszönhetően üzemanyag-szállításra sem lenne szükség.

A hidrogén lehet a jövő tiszta üzemanyaga? Youtube

Ma csupán pár száz jármű működik hidrogénnel. Európában Dánia vezeti a mezőnyt. A világon először ugyanis itt alakítottak ki országos hidrogéntöltőállomás-hálózatot.

Az akkumulátor helyett van egy olyan üzemanyagcella, ahol az oxigén reakcióra lép a hidrogénnel (H2), amely áramot és vizet hoz létre. Ez egy kémiai reakció, a víz a kipufogón keresztül távozik, ez az egyetlen kibocsátás – magyarázta Tejs Laustsen Jensen, a fejlesztésen dolgozó Hydrogen Denmark vezetője.

Mint kiderült, az elektromos autókkal összehasonlítva a hidrogénnel működő autóknak számos előnyük van.

„Nagyon simán megy, a motornak nincs semmi hangja. Az előnye az, hogy megtarthatjuk a robbanómotornál megszokott mintát, beállhatunk egy töltőállomásra, ahol 3-5 perc alatt feltölthetjük a motort, és után 400-600 kilométer tudunk autózni” – tette hozzá Jensen.

Az innováció egyik nagy kihívása a tiszta, zöld hidrogén megújuló forrásokból való előállítása. 

„A legtöbb ma előállított hidrogén fosszilis tüzelőanyagokból származik, de amikor hidrogénmeghajtású járművekről beszélünk, akkor a hidrogén környezetbarát előállítására gondolunk. A megújuló energiaforrásokat egy vezetékkel közvetlenül összekapcsolhatjuk az előállító egységgel, majd a járművel” – magyarázta Ben Madden, a Hydrogen Mobility Europe (H2ME) projektkoordinátora.

A kutatásokkal javítani szeretnének az elektrolizátor hatékonyságán, amely a vizet hidrogénre és oxigénre bontja. A hidrogént ezután megtisztítják és helyben tárolják – így az üzemanyag-szállításra sem lenne már szükség. A kutatók másik célja, hogy 2025-re elérjék azt, hogy a hidrogénmeghajtású autók ne legyenek drágábbak, mint a dízeles és a benzines társaik.

A jövő járműve valahol az akkumulátorral és a hidrogénnel működő autó mixe lesz. Már láthatunk hidrogén- és elektromos hibrid járműveket az utakon. Szerintem mindhárom megoldást fogjuk látni, de először is a fosszilis technológiákkal kell versenyeznünk – mondta Tejs Laustsen Jensen.

A szakemberek szerint szükség van a zéró kibocsátású járművekre, ezért az az álmuk sem tűnik olyan távolinak, amely szerint tíz év múlva több százezer hidrogénnel üzemelő autó közlekedik majd az európai utakon.

Neked ajánljuk
A Toyota is helyet kér magának Kínában Az utak királya: elkészült a vízgőzös csőrös Minden benne van, ami kell: íme a Hyundai Nexo A megújulók minden más energiaforrásnál olcsóbbak lehetnek Turbó fokozatra kapcsolt a villanyautó-gyártás Kínában
Tovább a forrásra: euronews.com
Vissza
Hírfolyam