2018. február 20., Aladár, Álmos
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Megtörték a csendet: hallgassa meg a villanyautók művi hangját

Ma még viszonylag ritkán tapasztalt, de annál nagyobb veszélyt jelent a figyelmetlen gyalogosokra és kerékpárosokra az elektromos autók szinte teljes némasága. Éppen ezért 2019 nyarától minden új elektromos és hibrid járművet akusztikus figyelmeztető rendszerrel kell felszerelni. Az ehhez szükséges hangokat a Müncheni Műszaki Egyetem pszichoakusztikusai fejlesztették ki. Mutatjuk, hogy sikerült. 

Hugo Fastl, a Müncheni Műszaki Egyetem ember-gép kommunikációs tanszékének professzora az elektromos autókhoz tervezett hangokat kutatja. Mivel a hangokat titokban tartják, Fastl csak egy dolgot mondhatott el: minden márkának megvan a saját karakterisztikus hangja, amelyhez ragaszkodik.

„Végtére is egy BMW máshogy búg, mint egy Mercedes vagy egy Porsche, és ugyanezt akarják az elektromos autóknál is elérni” –  fogalmazott a szakember. 

A kutatók közepes frekvenciákkal dolgoznak, hiszen a nagyon alacsony frekvenciákat nehezebb előállítani, és nagy hangszórók kellenének hozzá, míg a túl magas frekvenciákat az idősebb emberek nem érzékelik. A hangmagasság továbbá jelzi azt is, hogy milyen gyorsan halad az autó, a fenti hangminta értelemszerűen a gyorsuló kocsihoz tartozik majd. Másik kulcsfontosságú tényező a hangszín.

Hamarosan megtörik a csendet Fotó: Pixabay

A hangeffektek fejlesztői speciális hangkészítő csomagot alkalmaztak, amit maguk programoztak, hogy sikerüljön célcsoport-specifikus hangokat létrehozniuk. Egy stúdióban algoritmusok segítségével hozzák létre a szintetikus hangokat, melyeket átdolgoznak, és hallótesztek segítségével kapnak visszajelzéseket.

A frekvencia és a hangszín mellett fontos az érdesség is. A hang részleges érdességét a hangerő percenként 50-70-szeri változtatása eredményezi.

„A hang érdessége teszi sportossá az autót. Egy Ferrari érdes hang nélkül elég nehezen eladható” – mondja Fastl.

Speciális enteriőrhangzást az e-autókba is terveznek, még akkor is, ha nincs erre vonatkozó szabályozás. A jelenlegi hang, amelyet egy elektromos motor kiad, a sofőrt egy villamosra emlékeztetheti.

„Húsz éve még csendesebbé akarták tenni az autókat. Most, mikor túl csendesek, ismét hangosabbá akarják tenni őket” – mondta Fastl.

Egyre több autó rendelkezik automata gyalogosfelismerő rendszerrel, így a jövőben az e-járművek várhatóan csak akkor aktiválják a hangjelzést, ha gyalogos van a közelben.

  • A művi motorhangot  itt lehet meghallgatni. 
Tovább a forrásra: autopro.hu
Vissza
Hírfolyam
Ajánló
„Lesz ez még így se” – gondolták, majd megalkották a jövő víztározóját 250 gyors elektromos töltőállomást telepítenek hat országban - köztük Magyarországon 533 autómodell gyártását tiltotta be Kína A 15 perces villanyautó-villámtöltéssel már kibékülne? A Honda dolgozik rajta A belgák odavannak az elektromos autókért