2019. július 22., Magdolna
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Vízen érkezik a dízel ellenfele?

Egy katamarán hajótestbe épített komp lehet az első bizonyíték arra, hogy a hidrogén képes a vízi tömegközlekedésből és szállításból kiszorítani a dízelmotoros őskövületeket. Legalábbis ezt ígéri a Golden Gate Zero Emission Marine (GGZEM) projekt, amely lassan a végéhez ér.

A Németország és Japán közötti hajóforgalom a globális szén-dioxid-kibocsátási rangsorban előkelő helyen áll, ám az ennek kiváltására képes, zéróemissziós technológia itt van; első példánya az építés alatt álló Golden Gate komp lehet.

A hajó mintegy 21,5 méter hosszú, hidrogén-üzemanyagcellás katamarán lesz, mely 22 csomó csúcssebességre lesz képes az elektromos motoroknak köszönhetően. A meghajtáshoz szükséges energiát az üzemanyagcellák mellett akkumulátorokban is tárolják.

Ez a jármű az első az Egyesült Államokban, amely a hidrogén-üzemanyagcellák tengeri kereskedelemben való felhasználhatóságát hirdeti.

A zéró károsanyag-kibocsátású hajó megépítését a California Air Resources Board kormányügynökség 20 millió dolláros támogatása gyorsította fel. Ebből csaknem 3 millió dollárt fordítottak arra, hogy megfelelő méretű és tulajdonságú hidrogéntartályokat fejlesszenek ki. A munkával megbízott Hexagon Composites alelnöke, Trond Seth korábban ezzel kapcsolatban azt mondta: a döntés számukra külön is siker, mivel Kalifornia állam tölti be a hidrogénhajtású motorok versenyében a vezető szerepet.

A Golden Gate komp Fotó: ggzeromarine.com

A különböző kompozit anyagok, műanyagok és szénszálas szerkezetű felépítés Seth szerint jobb tulajdonságokkal rendelkezik, mint a hidrogén tárolására eddig használt fémbélésű alternatívák, ráadásul könnyebb is. „Ez az úttörő projekt a tengeripar számára meghökkentő lesz, mert azt reprezentálja, hogy a nullaemissziós technológia már itt is elérhető” – magyarázta az alelnök.

A hajó 2019 közepén áll munkába, ám a nagy méretű, kereskedelmi szempontból versenyképes komphajók rendszerének kialakítása majd csak ezután kerülhet a tervezőasztalra.

Neked ajánljuk
A világ első kizárólag napenergiával működő vonata A világ első kizárólag napenergiával működő vonata Ami nincs rendben az új autókkal 644 kilométeres hatótávval érkezhet a Cadillac villany-SUV-je Ámulatba ejtő ékszerek számítógép-alkatrészekből
Tovább a forrásra: nrgreport.com
Vissza
Hírfolyam