2020. július 9., Lukrécia
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Jönnek a levegőben repkedő autók?

A repülő autók és a fegyelmezett sorokban haladó dróntaxik a fantázia szüleményei, és egyelőre csak a filmekben fordulnak elő. A KPMG nemrégiben megjelent nemzetközi tanulmánya azonban rávilágít arra, hogy összeálltak a feltételek a vízió valóra válásához.

Egy nemzetközi, elsősorban könyvvizsgálattal, adó- és üzleti tanácsadási szolgáltatásokkal, továbbá piackutatással foglalkozó cég, a KPMG tanulmánya szerint a húszas évek elhozzák a városon belüli légi közlekedés forradalmát: az elemzők úgy vélik, a kérdés ma már nem az, hogy elég fejlett-e a technológiánk, hanem az, hogy a piaci szereplők mikor és milyen üzleti modellekkel szállnak be a versenybe.

Fotó: KPMG

A városi légi közlekedés – vagy ahogy a tanulmány is hivatkozik rá, az UAM (Urban Air Mobility) – lehet a KPMG szerint a következő lépcsőfok a nagy- és elővárosi közlekedési rendszerekben, és előrejelzésük szerint villámgyors fejlődést bemutatva a következő évtized végére milliós nagyságrendben bukkanhat fel a világvárosokban.
A hirtelen változás egyik kulcsa maga az eszköz, a kifutópálya nélkül repülni képes jármű.

Noha az 50-es évektől a helikopterek elérhetővé váltak kereskedelmi használatra, a mai napig nem tudtak tömegesen elterjedni. Ennek több oka is van: nehézkes, kényelmetlen, veszélyes benyomást kelt, és nem utolsó sorban továbbra is borzasztóan drága. Ráadásul nem kismértékben környezetszennyező. Emiatt kevés ember engedheti meg magának, a gazdagok játékszere maradt, még légitaxiként is húzós árakkal.

Mostanra azonban rendelkezésre áll az alternatív technológia, a vertikális le- és felszállásra képes elektromos helikopter, vagyis inkább drón, az úgy nevezett eVTOL (vertical take off and landing), melynek különböző változatai több gyártó kínálatában is túljutottak a prototípus szakaszon. A kulcs az eVTOL dizájnja, ugyanis több villanymotorral rendelkezik, és nem eggyel, mint a hagyományos helikopterek. Ennek az újításnak köszönhetően egy eVTOL gép halk, könnyű, ökobarát, és a leszállóhelyként alkalmas területek száma sem korlátozza a terjedését. Fontos tényező a sikerben, hogy ezek a járművek már első perctől kezdve autonómok lesznek, egymással és a földi irányítással is kommunikálva. 

A KPMG várakozásai szerint rövid időn belül hasonló árakon lesz elérhető az UAM, mint a prémium taxik vagy a vonatok első osztálya, miközben jelentős időmegtakarításra képes. A célközönség először azok az emberekből áll majd, akik megengedhetik maguknak, hogy elkerüljék a bel- és elővárosi dugókat. Idővel az árak csökkennek, és tömeges elterjedés várható.

A KPMG úgy kalkulál, hogy 2030-ra már 12 millió fuvart regisztrálhat a városi légi közlekedés mint szolgáltatás, míg 2050-re ez a szám felugorhat akár évi 400 millióra, és ezzel a teljes légi forgalom akár 4%-át is adhatja. A KPMG egyelőre 70 olyan várost azonosított, ahol a torlódások, a lélekszám növekedése és a nagy vásárlóerő is adott az UAM megjelenéséhez. Ezekből Ázsiában található 23, Észak-Amerikában 16, és Európában 15. Sajnos Budapest egyelőre nem fért fel a legesélyesebb városok listájára.

Neked ajánljuk
Új fejezetet nyithat az Audi legújabb csodaautója Kutatók algákkal és rovarokkal etetnék a húsukért tenyészett állatokat Németország törvényt hozott a szénalapú energiatermelés leállításáról Sikeres volt a villanyautók vásárlását támogató pályázat A jószándék kevés lesz: a ma ígéreteit csak a jövő technológiája válthatja valóra
Tovább a forrásra: octogon.hu
Vissza
Hírfolyam