2021. július 28., Szabolcs
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Norvégiában már munkára fogták a vizet kipufogó kamionokat

Az ASKO számára is kiemelten fontossá vált, hogy zöldebb legyen a működése. A norvég élelmiszerlánc ezért 2020-ban nemcsak napelemes és szélerőműves beruházásokkal tesz lépéseket a tiszta energia irányába, de dízel teherautóikat is hidrogéncellás és akkumulátoros vegyes üzemű kamionokra cserélik. 

Az ASKO tervének első lépése, hogy lecseréli szennyező kamionjait. A Scaniánál fejlesztett 26 tonnás, háromtengelyes teherautókban 390 lóerős csúcsteljesítményre képes villanymotor hajtja a kerekeket, a motort pedig egy 56 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor működteti, amelyet 22 kilowattos egyenáramú gyorstöltővel 3-4 óra alatt lehet újratölteni.

Hosszabb utakon viszont beszáll a hajtásba a fülke mögé szerelt, pár perc alatt utántölthető tartályokból érkező nagy nyomású hidrogén táplálta 90 kW-os, 120 lóerős tüzelőanyag-cella is.

A Scania és az ASKO azért választotta mégis ezt a megoldást, mert rövid városi utakon sokkal gazdaságosabb a napelemekből, szélturbinákból, vízerőműből származó elektromos energiát közvetlenül az akkuba tölteni, mint először hidrogént gyártani vele, és a hidrogénből csinálni újra elektromos energiát. 

Az idén pilotprojekt keretében négy ilyen kocsi teherautó áll szolgálatba a norvég élelmiszerláncnál  Fotó: Scania
Neked ajánljuk
Napelemekből álló kísérleti kerékpárútszakaszt adtak át Hollandiában Egyszerűen az Adriára vagy a Fekete-tengerig: egységesen lehet fizetni az e-autók töltéséért a Molnál Már dolgozik Európa eddigi legnagyobb, zöldhidrogént előállító üzeme Éghajlatváltozást tűrő kukoricákat nemesít az ELTE Azonnal cselekednünk kéne, ha meg akarjuk menteni az óceánok élővilágát
Tovább a forrásra: raketa.hu
Vissza
Hírfolyam