2020. augusztus 4., Dominika, Domonkos
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Több mint 30 évet is kibírhat a Toyota akkumulátora

Az idei olimpián, Tokióban mutatkozott volna be a Toyota által fejlesztett forradalmi szilárdtest akkumulátor, amely több mint 30 évet is kibírhat. A különleges szerkezetről Keiji Kaita, a vállalat hajtásláncokkal és akkumulátorokkal foglalkozó ügyvezetője árult el néhány érdekes részletet. 

A folyékony helyett szilárd halmazállapotú elektrolitot használó akkumulátortechnológia már régóta közbeszéd tárgya az elektromobilitás világában, hiszen az villanyautókban való alkalmazásuk óriási áttörést jelentene. Energiasűrűségük kétszeresen vagy akár háromszorosan is meghaladhatja a jelenleg elterjedt lítiumionos megoldásét, ráadásul kevésbé érzékenyek az extrém hőmérsékletre, könnyebbek, tartósabbak, biztonságosabbak, valamint olcsóbbak is.

Fotó: Toyota

Mint kiderült, a Toyota akkumulátor-prototípusai 15 perc alatt teljesen feltölthetők, de ennél fontosabb célja is van a fejlesztésnek:

a vállalat olyan aksit szeretne, amely akár 30 éves használat alatt is megőrzi kapacitásának 90 százalékát.

Fotó: Shutterstock

Mindezt még nem sikerült maximálisan kiaknázni a Toyota fejlesztőinek, különösképpen a tartósság és a biztonság terén akad még csiszolni való. Sőt, valószínűleg még hosszú évekbe telik, mire meghozza a tőle várt teljesítményt ez a technológia.

„A Toyota kénalapú elektrolittal dolgozik, ami a mérnökök szerint a leghatékonyabb módja a lítiumionok szállításának az elektródok között. A nehézség abból adódik, hogy ennek a szilárd elektrolitnak egyszerre kell sűrűre tömörítettnek és rugalmasnak lennie. Az előbbi azért fontos, hogy a részecskék közötti távolság a lehető legkisebbre zsugorodjon, az utóbbi pedig azért, hogy a töltési ciklusban történő táguláshoz és összehúzódáshoz legyen elegendő mozgástere az anódnak. Minél több ilyen ciklus történik, annál több részecske deformálódik az elektrolitban, ez pedig meggátolja az ionok mozgását, és idővel az akkumulátorok degradációjához vezet. Egy olyan anyagra vagy dizájnra van szükség, amelynél kevésbé tetten érhető ez a deformáció” – magyarázza Kaita, aki 2025-re is csupán limitált volumenű gyártásra számít.

Neked ajánljuk
Tengernyi segítség a villanyautózás jövőjéért Dr. Csath Magdolna közgazdász a járvány utáni világról Épül a világ első személyvonat-hidrogénkútja Ehető vadon termő növények a tányéron Az őshonos emlősök negyede a kihalás szélére került Angliában
Tovább a forrásra: villanyautosok.hu
Vissza
Hírfolyam