2020. szeptember 20., Friderika
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Bemutatkozott a magyar hidrogénüzemű kishajó

A Balaton Boat Show idei sztárszereplője egyértelműen az első magyar fejlesztésű hidrogénüzemű üzemanyagcellás kishajó volt. A Balatonkenesén bemutatott jármű fontos szerepet játszhat a Balaton tisztaságának megőrzésében. 

A Nemzeti Hidrogén-technológiai Platform szervezésében tartott rendezvényen Lepsényi István, a platform irányítóbizottságának elnöke elmondta:

a hidrogénüzemű üzemanyagcelláké a jövő a közlekedésben, legyen szó hajókról, autókról, autóbuszokról vagy vonatokról.

Mint kiderült,  jelenleg legalább 200 elektromos meghajtású hajó van a Balatonon; az újonnan fejlesztett kishajóban azonban az elektromos energiát hidrogén üzemanyagcella biztosítja.

Fotó: Balaton Boat Show/Facebook

Lepsényi István kiemelte: az elektromos meghajtású járművek a Balaton tisztaságának megőrzése érdekében is fontosak, ezek közül pedig a hidrogén üzemanyagcellás megoldás a legnagyobb hatótávolságú és a leghatékonyabb. Az akkumulátorról működő elektromos hajóknál ugyanis nem túl hosszú ideig – nagyjából fél vagy háromnegyed óráig – tart ki az akkumulátor, ami arra elegendő, hogy talán keresztbe át lehet szelni vele a Balatont.

Fotó: Balaton Boat Show/Facebook

Egy hidrogén üzemanyagcellás meghajtású hajó hatótávolsága közel 80 kilométer – emelte ki. Mint mondta: egyedül az jelent problémát, hogy Magyarországon egyelőre nincs hidrogén üzemanyagtöltő állomás. Ausztriában és Németországban már működnek ilyenek, de Lepsényi István szerint a hidrogénüzemű üzemanyagcellás járművek megjelenése felkelti majd az üzemanyaggal foglalkozó cégek érdeklődését is. Hangsúlyozta:

a hidrogén hasznos eszköz ahhoz, hogy még tisztább környezetben éljünk a jövőben. 

A pécsi Kontakt-Elektro Kft. Balatonkenesén bemutatott hajójának súlya 950 kilogramm, hossza 6,2 méter, szélessége 2,1 méter, merülése pedig 0,5 méter, a fedélzeten 7+1 ember szállítható, maximális sebessége óránként 22 kilométer. A tüzelőanyag-cella teljesítménye 15 kilowatt, élettartama eléri a húszezer üzemórát. A hajó 2,88 kilogramm hidrogént tárol, ami 46 kilowattóra villamos energiát jelent. Ezzel teljes gázzal hajtva 3 órás menetidővel mintegy 66 kilométer utat tud megtenni, de a teljesítmény csökkentésével ez a táv növelhető.

Neked ajánljuk
Ingyen használható villanykutakat telepített az Aldi és az E.ON Kifejlesztették a folyékony napelemet Texas beelőzte Kaliforniát, ami a naperőműveket illeti Pusztító viharok, súlyos áradások: gátat kell szabni a károsanyag-kibocsátásnak Gigantikus tetőkert épül Párizsban
Tovább a forrásra: alternativenergia.hu
Vissza
Hírfolyam