2020. december 2., Melinda, Vivien
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Teherszállító vitorlást tervezett egy svéd cég

Bár a vitorlás hajók a gőzmozdonyokkal vagy az ökrös szekerekkel ellentétben soha nem tűntek el teljesen, ma már főként csak sportolók, halászok, hobbivitorlázók használják őket. Az idők viszont változnak, és ahogy egyre nagyobb igény mutatkozik a zöld közlekedésre, úgy jelenhetnek meg a széllel hajtott hajók is újra a tengereken.

A svéd Wallenius Marine tervezőiroda Oceanbird névre keresztelt hajóját arra tervezték, hogy felvegye a versenyt a tengeri teherszállító hajókkal. A stockholmi KTH Royal Institute of Technology egyetem és az SPAA tanácsadó cég részvételével megvalósuló hajót öt hatalmas, nyolcvan méter magas vitorla fogja hajtani, amelyek a ma használt műanyag vagy vászonvitorlákkal ellentétben fémötvözetből készülnek.

Az Oceanbird a tervek szerint 2024-ben teszi meg az első útját Fotó: Wallenius Marine

A tervezők szerint a 200 méter hosszú és 40 méter széles hajó – amely ezzel alig marad el a mai konténerszállítóktól – egyszerre akár hétezer autót is képes lesz szállítani, a károsanyag-kibocsátása viszont mindössze 10%-a a motorral hajtott hajókénak. Motorja egyébként az Oceanbirdnek is lesz, de kizárólag vészhelyzet esetére, valamint hogy a kikötőben könnyebben tudjon navigálni. A vitorlás sebességben persze nem veszi fel a versenyt a hagyományos óceánjárókkal: a ma megszokott 7 nap helyett 12 napba telik majd átszelni az Atlanti-óceánt.

A Wallenius kifejezetten teherhajónak tervezte az Oceanbirdöt, ami nem meglepő, hiszen a tengeri hajózás túlnyomó részéért az áruszállítás a felelős. Bár az Európai Bizottság jelentése szerint a tengeri szállítmányozás csak mintegy 2,5%-ban járul hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásához, szakértők szerint a szektor károsanyag-kibocsátása 2050-ig a sokszorosára emelkedhet, aláásva a párizsi klímaegyezményben foglalt célok elérését. Ezt támasztja alá az ENSZ 2019-es Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájára készült dokumentum is, amely szerint a tengeri szállítmányozás volumene évről évre drasztikusan növekszik.

Az elmúlt években egyre több szakértő és aktivista emelte fel a szavát amiatt, hogy a klímaváltozás megállítása érdekében muszáj lesz csökkentenünk a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátást, amely 2018-ban a 24%-át adta a világ CO2-kibocsátásának, ráadásul más szektorokkal ellentétben a kibocsátási rátája töretlenül növekszik. A leglátványosabb akcióval Greta Thunberg svéd klímaaktivista hívta fel a figyelmet a problémára, aki tavaly vitorlással hajózott át Svédországból New Yorkba, hogy elmondja emlékezetes beszédét az ENSZ klímakonferenciáján.

Neked ajánljuk
Meghódíthatják Európát a hidrogénvonatok Ammóniával tankolnák a hajókat A vándorló fajok „gyorsan élnek és fiatalon halnak” Az EU üvegházhatásúgáz-kibocsátása az elmúlt három évtizedben mért legalacsonyabb szintre csökkent 2019-ben A Hyundai leállítja a benzines és dízeles modelljei forgalmazását Norvégiában
Tovább a forrásra: raketa.hu
Vissza
Hírfolyam