Meghódíthatják Európát a hidrogénvonatok
Ha minden jól megy, akkor a következő évtizedekben már hidrogénvonatok közlekedhetnek Európában. Az Európai Unió 10 millió eurós uniós támogatásának segítségével olyan üzemanyagcellás motorvonat prototípusát építik meg, amely akár le is válthatja a ma használt dízeles társait.
Az Európai Bizottság Üzemanyagcella- és Hidrogéntechnológiai Közös Vállalkozása (FCH JU) a közelmúltban a spanyol járműgyártó, a CAF által vezetett konzorciumot részesítette 10 millió eurós támogatásban, hogy kifejlessze a hidrogénüzemű vonat prototípusát.
A 14 millió eurós összköltségvetésű FCH2Rail (FCH: Fuel Cell and Hydrogen) program
célja a nullakibocsátású járművek tervezése és fejlesztése, amelyek versenyképes működési teljesítményt nyújtanak a dízelmotorral szerelt vonatokhoz képest.
A programban a CAF mellett a DLR német tudományos intézet, a Renfe spanyol nemzeti vasúttársaság és a Toyota Motor Europe is részt vesz. A négyéves projekt jövő januárban kezdődik.
A prototípust a Renfe Civia sorozatba tartozó háromkocsis motorvonatának az alapjaira fejlesztik ki. A járművet új áramfejlesztő rendszerrel látják el, amely hidrogén-üzemanyagcellás rendszerekkel és lítium-titán akkumulátorokkal működik. A megoldás lehetővé teszi, hogy a két üzemmódú vonat villamosított és nem villamos pályákon egyaránt közlekedjen. Ezután megkezdődik a tesztelés.
Az elmúlt években az EU-ban több közlekedési hatóság is jelezte, hogy érdeklődik a hidrogén-üzemanyagcellás technológia fejlesztése iránt a vasúti járművekben.
Az új hajtási módot világszerte igyekeznek működőképes prototípusban tesztelni. A közelmúltban a Kelet-Japán Vasúttársaság, a Hitachi és a Toyota Motor fogott össze hidrogénnel működő hibrid vasúti járművek kifejlesztése érdekében. A német Siemens is hasonló projekten dolgozik.