2021. május 17., Paszkál
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Emissziómentes, de egyelőre drága a szintetikus üzemanyag

Chilében a Porsche és a Siemens Energy elindította kísérleti projektjét, amely a világ első, ipari méretben termelő szintetikusüzemanyag- vagy más néven eFuel-gyára. 

Az eFuel alapvetően olyan szénhidrogéntermék, amelyet vízbontással nyert hidrogén és a légkörből kivont szén-dioxid vagy szén-monoxid szintézisével állítanak elő.

Az így létrehozott metanolt alakítják üzemanyaggá, ami lényegesen tisztább tüzelőanyag, mint a jelenleg használatosak.

Szinte korom és nitrogén-oxidok keletkezése nélkül ég el, ráadásul zárt körfolyamatot alkot a felhasználása, mert az elégetésekor keletkező vegyületeket használják fel a gyártáshoz.

Fotó: Siemens Energy

Az autógyártók számára a szintetikus üzemanyagok előnye, hogy azonnal helyettesíthetik a fosszilis tüzelőanyagokat, vagyis közvetlenül segíthetik a belső égésű motorok túlélését.

Az ötlet hátulütője a gyártás költsége, annak ellenére, hogy az összetevők bőségesen rendelkezésre állnak. A folyamat lépései igen energiaigényesek: a hidrogén leválasztása, a tiszta szén-dioxid előállítása is magas energiaigényű. Alapfeltétel az is, hogy a gyártáshoz használt áramnak megújuló forrásból kell származnia. Energiatermeléshez leginkább szélerőművek alkalmazása ideális, egy ilyen kísérleti projekt indult el a chilei Magallanes tartományban.

A szintetikus üzemanyagot előállító kísérleti projekt a Porsche–Siemens Energy párosé, amelyben a partnereik még a kínai AME energiaipari társaság, a chilei ENAP olajipari vállalat és az olasz Enel cég. 

A chilei üzem bármilyen üzemanyagfajtát elő tud állítani – a szintetikus tüzelőanyagot a hagyományos benzinhez vagy dízelhez kevernék, de a cél a tisztán mesterségesen előállított üzemanyagok értékesítése.

A Porsche fejlesztési vezetője Oliver Blume elmondta, hogy az általuk fejlesztett szintetikus üzemanyag literenként 10 dollárba (3000 forintba) kerül, ezért a kutatók most azon dolgoznak, hogy 2 dollár alá lehessen szorítani a literenkénti árat.

A kísérleti szakaszban a chilei gyár 130 ezer liter e-üzemanyagot állít elő, majd 2024-ig futtatnák fel a termelését 55 millió literre, és plusz két év múlva 550 millió literre.

Neked ajánljuk
Saját akkumulátorgyárat és akkumulátort akar a Porsche Az invertert biztosan senki sem szereti forrón Fenntartható Hungaricum Ember egy kutyáért, emberek egymásért (videó) Megérkezett a Tesla Magyarországra
Tovább a forrásra: hvg.hu
Vissza
Hírfolyam