2021. szeptember 23., Tekla
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Villanymotorokra vált a világ legnagyobb dízelmotorgyára

A franciaországi Tremeryben található a világ egyik legnagyobb dízelmotorgyára. Anno annyira népszerű volt ez a fosszilis meghajtási forma, hogy a gyár tulajdonosának, a PSA-csoportnak több mint 50 százalékos volt a részesedése az európai eladásokban. A kereslet csökkenése miatt az azóta már Stellantis névre váltó vállalat is zöld útra lép. Ez azonban 15 ezer munkahely megszűnésével járhat.

A Stellantist nemrégiben, 2021. január 16-án alapították a PSA-csoport és a Fiat Chrysler Automobiles összevonásával. A Reuters cikke szerint bár 2020-ban csak a gyártás 10 százalékát tették ki a villanymotorok a francia üzemben, idén duplázni fognak.

2025-re pedig évi 900 000 elektromos hajtómű készül majd Tremeryben, ami a gyár korábbi csúcstermelésének több mint 50 százaléka.

A 2015-ös dízelbotrány óta Európában jelentősen visszaesett a dízelek iránti kereslet. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai alapján 2020 harmadik negyedévében már csak mindössze 28 százalék volt a részarányuk az újautó-eladásokban, ami nagyjából annyi, mint a hibridek és villanyosok aránya együtt.

Fotó: PSA

Ugyanakkor sajnos nagy esély van arra, hogy a dízelek még egy jó darabig velünk maradnak, hiszen a 2000-es évek elején tapasztalt eladási robbanás hatása az autók teljes életciklusa, akár 15-20 év alatt érezteti hatását.

Az EU nyilvántartása szerint míg 2005-ben a teljes uniós flotta 27 százaléka volt dízel, 2017-ben már 42 százalékot tett ki az arányuk. Hazánkban ez a szám ebben az időszakban 12-ről 30 százalékra nőtt.

Visszatérve a francia gyárra, komoly kihatásai lehetnek a váltásnak az ott dolgozó 3000 fős munkaerőre. A Reuters által megkérdezett iparági szakértők szerint egy villanymotor mindössze ötödannyi alkatrészből áll, mint egy belső égésű társa, ezért elkerülhetetlen, hogy kevesebb munkásra legyen szükség. 

A hírportál két felmérésre hivatkozva azt mondja, akár 15 ezer munkahely is megszűnhet Franciaországban a dízelek visszaszorulása miatt, Németországban pedig a villanyautók összesen 100 ezer munkahelyet veszélyeztetnek.

Neked ajánljuk
Sorozatgyártásra kész az ultrarcuki elektromos minijármű Itt vannak az első igazán látványos képek a Subaru 2022-ben érkező elektromos modelljéről 3 év, 40 ezer kilométer villanyautóval Magyarországon Környezetvédelmi stratégiájának részeként zöldíti gépjárműflottáját a Vodafone Három év alatt harminc százalékkal csökkent a koalák száma
Tovább a forrásra: villanyautosok.hu
Vissza
Hírfolyam