2021. június 19., Gyárfás
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Villanymotorokra vált a világ legnagyobb dízelmotorgyára

A franciaországi Tremeryben található a világ egyik legnagyobb dízelmotorgyára. Anno annyira népszerű volt ez a fosszilis meghajtási forma, hogy a gyár tulajdonosának, a PSA-csoportnak több mint 50 százalékos volt a részesedése az európai eladásokban. A kereslet csökkenése miatt az azóta már Stellantis névre váltó vállalat is zöld útra lép. Ez azonban 15 ezer munkahely megszűnésével járhat.

A Stellantist nemrégiben, 2021. január 16-án alapították a PSA-csoport és a Fiat Chrysler Automobiles összevonásával. A Reuters cikke szerint bár 2020-ban csak a gyártás 10 százalékát tették ki a villanymotorok a francia üzemben, idén duplázni fognak.

2025-re pedig évi 900 000 elektromos hajtómű készül majd Tremeryben, ami a gyár korábbi csúcstermelésének több mint 50 százaléka.

A 2015-ös dízelbotrány óta Európában jelentősen visszaesett a dízelek iránti kereslet. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai alapján 2020 harmadik negyedévében már csak mindössze 28 százalék volt a részarányuk az újautó-eladásokban, ami nagyjából annyi, mint a hibridek és villanyosok aránya együtt.

Fotó: PSA

Ugyanakkor sajnos nagy esély van arra, hogy a dízelek még egy jó darabig velünk maradnak, hiszen a 2000-es évek elején tapasztalt eladási robbanás hatása az autók teljes életciklusa, akár 15-20 év alatt érezteti hatását.

Az EU nyilvántartása szerint míg 2005-ben a teljes uniós flotta 27 százaléka volt dízel, 2017-ben már 42 százalékot tett ki az arányuk. Hazánkban ez a szám ebben az időszakban 12-ről 30 százalékra nőtt.

Visszatérve a francia gyárra, komoly kihatásai lehetnek a váltásnak az ott dolgozó 3000 fős munkaerőre. A Reuters által megkérdezett iparági szakértők szerint egy villanymotor mindössze ötödannyi alkatrészből áll, mint egy belső égésű társa, ezért elkerülhetetlen, hogy kevesebb munkásra legyen szükség. 

A hírportál két felmérésre hivatkozva azt mondja, akár 15 ezer munkahely is megszűnhet Franciaországban a dízelek visszaszorulása miatt, Németországban pedig a villanyautók összesen 100 ezer munkahelyet veszélyeztetnek.

Neked ajánljuk
Megszületett a megállapodás: a Fisker gyártja az első elektromos pápamobilt A kétirányú töltés első nagyszabású kutatása városi körülmények között Nem gurulhatnak be többé Párizsba az idős dízelek és az agg benzinesek Gyógyszermaradványoktól és mikroműanyagoktól mentes lazacokat tenyésztenek majd Zalaegerszegen Lengyelországban is bíróságon próbálják kikényszeríteni a hatékonyabb klímavédelmi intézkedéseket
Tovább a forrásra: villanyautosok.hu
Vissza
Hírfolyam