2021. szeptember 24., Gellért, Mercédesz
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Tovább drágulhatnak az elektromos autók

A Coface hitelbiztosító elemzése szerint azért drágulhatnak az elektromos autók, mert a járművekhez és azok akkumulátoraihoz használt fémek iránti kereslet felfelé húzza az árakat.

A nemzetközi hitelbiztosító közleményében jelezte: az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az idei második negyedévben az uniós autópiacon eladott új autók 7,5 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású, míg három éve, 2018-ban 2,7 százalékos volt a részesedésük. Az elektromos autók szegmense folyamatosan nő globális szinten is, 2020-ban 13 százalékos volt a részesedésük a 2019-es 8 százalékhoz képest.

A Nemzetközi Energia Ügynökség adatai szerint a személyautók értékesítése 6 százalékkal esett vissza 2020-ban, miközben az elektromos autók értékesítése 41 százalékkal nőtt, elsősorban az európai kereslet miatt. A villanyautó-vásárlásokhoz sok ország ad állami támogatást, ez pedig fokozza a keresletet.

Ezek a trendek jelentősen növelik az autók gyártásához szükséges olyan fémek iránti keresletet, mint a lítium, a kobalt, a grafit, a nikkel, a ritka földfémek, az alumínium vagy a réz.

Fotó: pexels.com

Több tízkilónyi, vagy esetenként akár több száz kiló fém szükséges az akkumulátorok gyártásához, különösen alumínium, ami az akkumulátor tömegének a felét teszi ki, amit a réz, a grafit és a nikkel követ. 

A Coface várakozásai szerint a nikkel, az alumínium és a réz ára 34, 25 és 47 százalékkal emelkedhet 2021-ben az előző évi szinthez képest, emellett a kereslet is jelentősen nő majd 2020 és 2050 között.

A Coface magyar szakértői szerint az elektromos autók jelenleg még szerény, de fokozatosan növekvő piaci részesedése a magyar gazdaságra negatív hatást gyakorolhat, mert a magyar GDP alakulása nagyban függ az autószektor teljesítményétől. Ennek magyarázata, hogy a hagyományos, dízel- és benzinmotorral szerelt autók összeszerelése bonyolultabb, több alkatrészt és több emberi erőforrást igényel. Ez a tényező nemcsak a magyarországi autógyárakat, hanem a teljes beszállítási láncot érinti.

Ugyanakkor lehetőséget is jelenthet a magyar autóágazat számára az elektromos autók térnyerése: új, magasabb hozzáadott értékű feladatokat igénylő munkahelyeket is teremthet a folyamat.

Neked ajánljuk
Van 10 perced? – Ismerkedj meg 10 meglepően apró elektromos autóval Vagy elektromos lesz a következő Honda NSX, vagy nem lesz semmilyen? A megújuló energia felé fordul az IKEA Mekkora rizikóval járnak a mindennapi használati tárgyaink? Élet a Nagy-korallzátonyon – Tavasz (természetfilm)
Forrás: MTI
Vissza
Hírfolyam