Horvátországban épül a világ egyik első zéróemissziós óceánjárója
A tengeri forgalomból származik a világ szén-dioxid-kibocsátásának csaknem a három százaléka. Apró lépésekkel ennek a szektornak is megkezdődött a zöldítése.
Az elektromos meghajtás rendszeresítését a horvát állami komptársaság, a Jadrolinija fokozatosan tervezi: az európai uniós klímavédelmi céloknak megfelelően 2050-ig a teljes flottájuk átalakul – idéz egy a Figyelőben megjelent cikket a Világgazdaság.
A Brodosplit horvát hajógyár tulajdonosa nemrég úgy döntött, hogy a külföldi megrendelések mellett dokkjaiban saját célra is épít egy egyedülálló, világcsúcsnak szánt nullaemissziós hajót.
A spliti parton már elkezdték összerakni a vitorlával, elektromotorral, napelemekkel és vízturbinával felszerelt óceánjárót.
Ez lesz a legnagyobb ilyen típusú utasszállító. A 63,5 méter hosszú, 10 méter széles vízi járműnek három vitorlája, két 150 kilowattos teljesítményű motorja lesz, amelyeket a hajófenéken lévő, harminctonnás, 2300 kilowattórás kapacitású akkumulátorblokk hajt meg.
Az akku töltéséhez szükséges technológiát az Eszéki Egyetemen fejlesztették ki, uniós források felhasználásával. Olyan jól sikerült, hogy elméletileg korlátlan hatótávot biztosít a hajónak, hiszen egyfelől napelemekből nyerhet áramot, de egy forradalmi megoldásnak köszönhetően hajócsavarokkal is termeli az elektromos energiát.
Amikor a jármű vitorlás üzemmódban halad, akkor a hajótestre szerelt propellerek vízturbinaként üzemelnek, töltik az akkut, erőművé alakítják a vízi alkalmatosságot (amelyet azért biztonsági okokból két, szükség esetén bekapcsolható dízelgenerátorral is ellátnak).
A hajó Novogradnja 531 munkanéven épül, és a tervek szerint 2022 végére készül el. Nyaranta az Adrián szállítja majd az utasokat, szezonon kívül pedig a karibi térségben teljesít szolgálatot.