Algoritmus segítségével csökkenteni a dugót
Rengeteg időt és pénzt emésztenek fel a világ nagyvárosaiban rendszeresen kialakuló forgalmi dugók. A birminghami Aston Egyetem kutatói fotórealisztikus közlekedési szimulátort építettek, amellyel egy lámpavezérlő algoritmust képeztek ki rá, hogyan számláljon forgalmat, és ismerjen fel forgalmi és időjárási forgatókönyveket.
Az okosközlekedésilámpa-rendszerek jelenleg vezetékek segítségével érzékelik az elhaladó autókat, miközben egy program számol, majd reagál az adatokra. A kutatók által most megalkotott autonóm rendszer viszont már azelőtt „látja” majd a forgalmat, hogy a járművek elérnék a lámpákat, ami lehetővé teszi, hogy gyorsabban hozzon döntéseket, és jobban meg tudja jósolni a forgalom alakulását – írta a ZME Science online tudományos portál cikke alapján az origo.hu.
A teljesen autonóm, látásalapú közlekedésijelzőlámpa-vezérlőrendszer olyan helyzeteket is képes lesz megérteni, amelyekkel korábban még nem „találkozott”. Emellett meg lehet vele tanítani olyan szempontokat, mint például a mentőautók vagy buszok elsőbbsége.

A kutatók a rendszert egy valódi csomóponton tesztelték, és úgy tűnt, hogy gördülékenyebbé tette a forgalmat, annak ellenére is, hogy teljes egészében szimulációkból tanult. Mostantól reálisabb körülmények között fogják folytatni a vezérlőrendszer fejlesztését.
Az Aston Egyetemen zajló kutatáshoz kapcsolódó tanulmányt május elején egy nemzetközi konferencián mutatták be az Új-Zéland-i Aucklandben.