2019. szeptember 22., Móric

Kevesebb metángázt kibocsátó szarvasmarhákkal a klímaváltozás ellen

Tudósok szerint lehetséges olyan szarvasmarhákat tenyészteni, amelyek kevesebb metánt bocsátanak ki.

A szarvasmarha genetikája erős hatással van arra, hogy a kérődző állat bendőjében milyen a mikroorganizmusok összetétele – mutatta ki egy nemzetközi tudóscsoport a Science Advances című folyóiratban megjelent tanulmányában.

Bemutatták, hogy a szarvasmarhában lévő, metánt termelő mikrobák típusát és szintjét nagymértékben az állat genetikai összetétele szabályozza, ami azt jelenti, hogy

kiválaszthatunk tenyésztésre olyan marhákat, amelyek bendőjében kisebb valószínűséggel vannak metánt nagy mennyiségben termelő baktériumok.

Egyetlen tehén átlagosan 70-120 kilogramm metánt bocsát ki évente. Manapság világszerte mintegy 1,5 milliárd szarvasmarhát tenyésztenek.

Fotó: pexels.com

A kutatók ezer tehén bendőváladék-mintáinak mikrobiomját elemezték, mérték takarmányfogyasztásukat, metánkibocsátásukat, biokémiai jellemzőiket és hogy mennyi tejet adnak. A tanulmányba csak tejelő teheneket vontak be, de a bendőben lévő mikrobák típusának öröklődése a hízómarha esetében is hasonló.

A tudósok azt már tudták, hogy az étrend megváltoztatásával lehet csökkenteni a metánkibocsátást.

A genetika megváltoztatása azonban jóval jelentősebb, ily módon olyan tehenek tenyészthetők, amelyek állandóan kevesebb metánt bocsátanak ki.

Az alacsony metánkibocsátású tehén tenyésztése esetén figyelembe kell venni a tej minőségének változását és a betegségeknek való ellenállást is, ugyanis a kutatók találtak összefüggést a tehén mikrobiomja és tejtermelő képességének hatékonysága között.

Párizs háztetőin elkezdtek növényeket termeszteni Itt a válasz a klímaváltozásra: jön a szárazságnak ellenálló árpa Az ínyencek veszik a mangalicát Trópusi vihar pusztít Houstonban Kis képes lepkeház – Könyv és művészeti alkotás