Egyre tudatosabban fordulunk a tartósítószer-mentes és környezetkímélő élelmiszerek felé
Az elmúlt két évben a fogyasztók kétharmada növelte a friss élelmiszerek kategóriájára fordított kiadásait. Több mint 60 százalék a havi átlagos élelmiszerköltés 30 százalékát költi erre a kategóriára.
A vásárlók egyre tudatosabban fordulnak a friss, egészséges, tartósítószer-mentes és környezetkímélő élelmiszerek felé. A 2020-as IoT Live Show-n szakmai különdíjakat is kiosztottak, köztük a Deloitte Üzleti Díjat, amelyet a termelés hatékonyságát növelő precíziós technológiával foglakozó AgroSense vehetett át – számol be a Deloitte Future of Fresh tanulmányáról az uzletem.hu.
A globális trendeket bemutató, amerikai mintavétellel készült tanulmány szerint
- a fogyasztók 92 százalékának az ár a friss élelmiszer vásárlásának egyik legfontosabb szempontja;
- 80 százaléka aktívan keresi a megvásárolt ételek egészségesebb változatát;
- 77 százalék pedig kerüli a tartósítószereket és vegyszereket az ételeikben;
- 58 százalék veszi figyelembe a romlandó termékek vásárlásakor a fenntarthatóság szempontjait (pl. helyi beszerzés, újrahasznosítható csomagolás, vízsemlegesség).

Fotó: MTI/Máthé Zoltán
A felmérés irányt mutat a gyártóknak és kiskereskedőknek abban, hogy hogyan érdemes növelni a friss élelmiszerek kategóriáját.
A tudatosság a magyar vásárlókra is egyre inkább jellemző, a Nébih közelmúltban végzett felmérése szerint 4 százalékkal csökkent a magyar háztartásokban keletkező élelmiszer-hulladék mennyisége az elmúlt 3 évben.
Az adatok alapján egy átlagos magyar állampolgár 65 kg élelmiszert dob a szemetesbe évente, ennek fele az elkerülhető kategóriába tartozik, azaz egy kis odafigyeléssel megelőzhető lenne.
Leggyakrabban készételek, friss zöldségek és gyümölcsök, valamint kenyér, illetve egyéb pékáruk mennek a kukába. Bőven akad tehát még tennivaló a környezettudatosságunk fejlesztése terén.
A Deloitte jelen van technológiai tanácsadásával az IoT területén is, emellett pedig kiemelten fontos számára a fenntarthatóság és az ahhoz kapcsolódó technológiák felvirágoztatása is. Ezek a megoldások kettős célt szolgálnak: egyrészt üzletit, mert költséghatékonyságot és megtakarítást eredményeznek, másrészt támogatják azt a zöldátállást, amely a fenntarthatóságot szolgálja.
„A koronavírus-járvány számos területen hozott változást, amelynek eredményeképpen a világ megkettőzött erővel a fenntarthatóság irányába indult el. Az EU döntései és kommunikációja alapján a következő hét év fókuszában a zöldmegoldások és a digitális átállás lesz. Olyan megoldást szerettünk volna díjazni, amely innovatív, fenntartható működést segít elő, ezért esett döntésünk az AgroSense-re” – mondta az IoT Live Show-n Lukács Ákos, a Deloitte fenntarthatóság és klímaváltozás üzletágának vezetője.
A Deloitte szakmai döntését a következő vezérelvek alapján hozta meg:
- olyan technológiát keresett, amelyben a hazai mellett nemzetközi potenciál is van;
- a fenntarthatóságban értékláncokon keresztül tud értéket teremteni, ezáltal ellenállóvá tudja tenni az iparágat;
- emellett olyan értéket képes teremteni, amiben van költséghatékonyság és haszon is – enélkül ugyanis nincs fenntarthatósági technológia.
A világ népességének növekedésével az élelmiszer-szükséglet is rohamosan növekszik, melynek kielégítéséhez a mezőgazdasági termelést fenntarthatóbbá és a környezetet kevésbé terhelővé kell tenni, ehhez pedig a modern technológiák alkalmazása nélkülözhetetlen.
Az AgroSense megoldása egyesíti a talaj pontos mérését, a növény állapotának megfigyelését, a rovarok jelenlétét és az öntözést a legújabb tudományos eredményekkel a tápanyagok és a növényvédelem területén, így megváltoztatja a termesztéstechnológiát.
„A termelés hatékonyságát növelő precíziós technológiák egyre meghatározóbbá válnak világszerte. A növénytermesztő gazdaságok Magyarországon is nyitottak a precíziós technológiákra, és egyre többen használnak digitális eszközöket a hatékony gazdálkodáshoz, hiszen amellett, hogy segítségükkel a környezetterhelés csökkenthető, használatukkal sokkal magasabb terméshozam és profit realizálható. Ezért nagy öröm számunkra, hogy a Deloitte elismerte és támogatja vállalkozásunkat, hiszen a fenntarthatóság a mindennapi életben és az üzleti folyamatokban nekünk is, nekik és mindannyiunknak közös érdeke” – mondta Dóra Sebestyén, az AgroSense alapító tulajdonosa.