2019. december 6., Miklós

Vízgőzt fedeztek fel egy Föld-szerű bolygó légkörében

Először fedeztek fel vízgőzt egy olyan távoli bolygó légkörében, amely a csillaga körül az úgynevezett lakható zónában kering. Tudósok szerint ez a szuperföld az egyetlen exobolygó, amelyen az élettel összeegyeztethető hőmérséklet, valamint víz van.

„Vizet találni egy talán lakható világon hihetetlenül izgalmas” – mondta Angelos Tsiaras, a University College London (UCL) munkatársa, a Nature Astronomy című szaklapban publikált tanulmány társszerzője.

„A Hubble űrteleszkóppal végzett megfigyelések tették lehetővé annak felfedezését, hogy a bolygónak van légköre, és hogy ez a légkör vízpárát tartalmaz. Ez két jó hír a bolygó lakhatóságának vizsgálata szempontjából” – mondta Giovanna Tinetti társszerző.

A K2-18b exobolygót 2015-ben fedezte fel a Kepler amerikai űrteleszkóp.

A bolygó a csillagának úgynevezett lakható zónájában kering, tehát olyan távolságra tőle, amely lehetővé teszi felszínén a folyékony víz állandó jelenlétét.

Először fedeztek fel vízgőzt egy Föld-szerű bolygó légkörében Fotó: Wikimedia

Az UCL csapata a Hubble adatait használta, és kifejlesztett egy nyílt kódú algoritmust a bolygó légkörén átszűrődő csillagfény elemzésére. Az eredmények felfedték a vízpára molekuláris jeleit, valamint hidrogén és hélium jelenlétét mutatták ki a planéta légkörében. A K2-18b valószínűleg jégből és szilikátokból áll, mint a Föld, a Mars és a Vénusz.

Víz van a Jupiter holdján Nem kell lehúzni? Íme a találmány, amellyel rengeteg vizet megspórolhatunk Új csodafegyver száll szembe a hulladékkal Hollandiában Kétezer háztartást láthat el tiszta energiával a szeghalmi naperőmű A magyar uniós polgárok is fontos ügynek tartják a klímaváltozást