2019. május 25., Orbán
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Csak jövőre indulhat a drónos permetezés

A pilóta nélküli járművekről, azaz drónokról 2016 óta próbálja eldönteni a közigazgatás, hogyan repülhetnek. A gyakorlat messze megelőzte a jogszabályalkotást, hisz a növényállományok felmérésében és az agráriumot érintő videókban már szinte mindennaposak a drónok által készített felvételek. A tervek szerint a drónos permetezést szabályozó rendelettervezet megvitatása év végére zárulhat le.

2016-ban született meg a pilóta nélküli légi járművekről szóló előterjesztés, amely a különböző tömegű drónok működtetésének feltételeiről szól. Az eddig ismert jogszabálytervezet – amit ezen a linken elér, ha a keresőbe a „drón” szót begépeli – szerint csak a 150 kg alatti, pilóta nélküli légi járművek szabályozása tartozik tagállami hatáskörbe.

Magyarországon még hiányoznak ezek az előírások, így a pilóta nélküli légi járművek szabályos keretek között csak elkülönített légtérben működhetnek.

Az eseti légterek igénylése többletköltséggel jár, és a 30 napos ügyintézési idő miatt jellemzően túl sokáig tart, ezért új szabályozás készül.

Fotó: Pixabay

A rendelettervezet a 250 gramm alatti pilóta nélküli légi járműveket játéknak tekinti, használatukhoz semmilyen külön feltételt nem szab. A nagyobb tömegű, pilóta nélküli légi járműveket a javasolt előírások három kategóriába sorolják. A legelterjedtebb, 2 kilogramm alatti eszközök jogszerű használatának fő feltétele egy online elérhető e-learning-képzés elvégzése. A 2 és 25 kilogramm közötti, pilóta nélküli légi járművek esetében kötelező

  • a jármű elektronikus úton történő nyilvántartásba vétele,
  • a vezetőnek engedéllyel kell rendelkeznie, ehhez képzésen kell részt vennie, és az elvárt ismeretanyagból vizsgát tennie. 

A legkomolyabb, 25 kilogramm feletti légi járművek működtetése a közlekedésbiztonsági kockázattal arányosan szakszolgálati engedélyhez, az eszköz légi alkalmassági vizsgálatához, üzemi és repülési napló vezetéséhez kötött.

A felhasználás egyszerűbbé tétele érdekében

a jövőben mobiltelefonos applikáció jelzi majd a vezető számára, hogy a repülés az adott területen, légtérben és időszakban engedélyezett-e.

Pilóta nélküli légi járművek szállítási feladatokra a továbbiakban is csak eseti légtér igénylése mellett használhatók. A rendelettervezet szerint:

  • A légteret úgy kell kijelölni, hogy a felső határa legfeljebb 450 m, az oldalhatára egy megadott középponttól számított legfeljebb 500 méter sugarú kör legyen. 
  • A kérelemhez mellékelni kell egy kitöltött repülésbiztonsági kérdőívet. 
  • A kérelmet 7 munkanappal a tervezett igénybevétel előtt a katonai légügyi hatósághoz kell benyújtani. A kérelemről a katonai légügyi hatóság dönt.
  • Az igénybevétel valós kezdésének és befejezésének időpontját jelezni kell Budapest ATS Központnak. 

A növényvédelmi felhasználásban pillanatnyilag akadályt jelent az is, hogy ezek a drónok egyelőre még nem rendelkeznek  típusminősítéssel, ezt jelenleg a NAIK gödöllői Mezőgazdasági Gépesítési Intézete végzi. Hátravannak még a drónos kijuttatásra alkalmas hatóanyagokra, formulációkra, valamint a hatékonysági dózis felső és alsó határának megállapítására vonatkozó tanúsított kísérletek, melyek alapján a drónos kijuttatás a készítmények engedélyokiratába foglalható.

A tervek szerint ezek a vizsgálatok idén lezajlanak, és az év végére lezárulhat a drónos permetezést szabályozó rendelettervezet megvitatása is.

Ha mindezzel megvagyunk, indulhat a drónok növényvédelmi célú bevetése.

Neked ajánljuk
A közösségi autózás etikettje Élő Bolygónk mobilapp: neked fejlesztve! Bringaút a Velencei-tó körül Ember és természet fesztiválja Gödöllőn Erdő Ernő bácsi meséi 26-30.
Tovább a forrásra: agrarszektor.hu
Vissza
Hírfolyam