2020. október 27., Szabina

Hidegen hagyja a beporzókat a virágillat a szennyezett levegőben

A levegőszennyezés miatt a virágok illata már nem vonzza a beporzó rovarokat, ezért veszélybe kerülhet több növényfaj is.

A dohánysómolyokkal (Manduca sexta) végzett kísérletet egy amerikai és német kutatókból álló biológus csoport, és kiderült, hogy a levegőszennyezés következtében a dohánysó molyok elveszítik érdeklődésüket az olyan virágok illata iránt, amelyek korábban vonzották őket.

A virágok illataikkal vonzzák a rovarokat, amelyeknek köszönhetően beporzódnak, és ez döntő fontosságú a természet működése szempontjából. A specifikus rovarok érzékenysége az adott szagokra az evolúció évmilliói alatt fejlődött ki.

Dohánysómoly (Manduca sexta) Fotó: Wikimedia Commons

„A dohánysómoly kiváló modell a kutatásunkhoz, mert amellett, hogy vonzza a virágok illata, a látása is a virágok felkutatására szolgál. A molyok kölcsönhatásba lépnek a vonzó virágok illatprofiljával” – ismertette a kísérletről szóló tanulmányban Markus Knaden, a Max Planck Intézet munkatársa.

A tudósok először kémiai elemzésnek vetették alá a virágok illatát, aztán ugyanezt tették ózon hozzáadásával. A földi légkör legalsó rétegében, a troposzférában az ózon az egészségre káros anyag, a szmog egyik összetevője, mely leginkább a nagy forgalmú városokat sújtja. A kutatók gázkromatográfiás módszert alkalmaztak, amelynek köszönhetően akár több száz komponens is felismerhető egy kémiai vegyületből. Ezzel megvizsgálták a rovar reakcióját az eredeti és az ózon által megváltoztatott szagra.

Meglepődtünk, sőt megdöbbentünk, hogy ózon jelenlétében a rovarok teljesen elvesztették érdeklődésüket a virágok illata iránt – írta Knaden.

A kutatást a jénai Max Planck Kémiai Ökológiai Intézet és az Egyesült Államok Virginia Egyetemének tudósai végezték, az eredményt a Journal of Chemical Ecology folyóiratban tették közzé.

Természetvédelmi, vadgazdálkodási és méhészeti összefogás az agrártámogatások megváltoztatásáért Több 100 milliárdot veszít a magyar mezőgazdaság, ha alacsonyan marad a Duna A húsevő növények negyedét kihalás fenyegeti Újra Nyíregyházán Európa legnagyobb afrikai elefántja (képgalériával) Egyre inkább sújtja Afrikát az éghajlatváltozás