2020. október 20., Vendel
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Több 100 milliárdot veszít a magyar mezőgazdaság, ha alacsonyan marad a Duna

Évente mintegy 300 milliárd forintot veszít a magyar mezőgazdaság amiatt, hogy a Dunán csökken a hajózható napok száma. Ez a szám az évtizedekkel ezelőtti 300-ról 250 alá esett. Különösen a száraz őszökön sújtja a magyar gazdaság exportérdekeit, a nyáron aratott termény jó része ekkor hagyná el az országot nyugat felé.

Ha továbbra sem sikerül nagyobb (meder)mélységet és/vagy megfelelő járműveket produkálnunk, akkor a mezőgazdaságot egy klímaváltozási és logisztikai probléma a jelenleginél is komolyabban sújtja majd – írja az agraragazat.hu.

Részben tehát gazdasági és közlekedéslogisztikai okok magyarázzák, hogy a fejlesztési programok is napirendre veszik a kérdést. Tavaly májusban például a Magyar Dunai Kikötők Szövetsége, az UTIBER, a VIZITERV, valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakemberei a Transzeurópai Közlekedési Hálózat – TEN-T belvízi út fejlesztéséhez kapcsolódó tervezői feladatokról egyeztettek.

Az évtizedek óta halogatott fenntartási-karbantartási munkák miatt a felmérések szerint a Szob és a déli országhatár közötti szakaszon 31 helyszínen, összességében közel 52 km-en kell a hajózhatóság javítása érdekében beavatkozni.

A szövetség szerint a tenderterv 2021-ben készülhet el, míg a kivitelezés 2022–2025 között valósulhat meg annak érdekében, hogy a vízmélységben, így a hajózhatóságban javulást érjen el az ágazat.

Rendkívül alacsony vízállás a Duna verőcei partszakaszánál 2015 júliusában
Fotó: MTVA / Bizományosi: Nagy Zoltán

Közben erőfeszítések folynak a probléma közlekedés-, azaz vízijármű-fejlesztési irányból való megoldására is.

A dunai áruszállító hajók jellemzően 25-30 dm legnagyobb merüléssel rendelkeznek, de a gyorsuló klímaváltozás és a zöldmozgalmak ellenállása miatt ilyen paraméterű hajóút nem építhető ki a Dunán a folyó teljes hosszában.

Ha hazánkban olyan új hajótípust gyártanánk, amely kihasználja a maximális hosszúsági és szélességi paramétereket, de legnagyobb merülése 20 dm, elérhetnénk, hogy a jelenlegi gazdaságosan hajózható napok száma jelentősen megnőjön az ilyen hajók számára – állapítja meg a hazai fejlesztési stratégia.

A 11. Bajai Gabonapartnerség Találkozó egyik előadásában a 2018-as, rendkívül aszályos ősz hatásait is elemezték, azt a helyzetet, amikor nagy tételekben állt a betakarított gabona a raktárakban, mivel a Duna alacsony vízállása miatt leállt a folyami szállítmányozás, ami a kivitelorientált hazai agráriumnak csapást jelentett. Bár a kereslet továbbra is élénk volt a magyar gabonára, az ügyleteket csak későbbi elszállítással tudják megkötni a termelők. A kényszerű várakozás 15–25 százalékkal tette drágábbá a terményt: sokat közúti fuvarozókkal kellett elszállíttatni, és számos termelőnek tárolási költséget jelentett, hogy 2019 tavaszáig kellett várniuk arra, hogy a folyó újra hajózható legyen.

Neked ajánljuk
Hidegen hagyja a beporzókat a virágillat a szennyezett levegőben Természetvédelmi, vadgazdálkodási és méhészeti összefogás az agrártámogatások megváltoztatásáért A húsevő növények negyedét kihalás fenyegeti Száz új hulladékszállító jármű áll munkába Budapesten A parlagon hagyott földek is segíthetnék a klíma ügyét
Tovább a forrásra: agraragazat.hu
Vissza
Hírfolyam