2019. augusztus 25., Lajos, Patrícia
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Új feladat vár az olajszállító hajókra?

Hogyan lehetne telepíteni egy olyan szélturbinát a nyílt tengeren, amely a Chrysler Building magasságával vetekszik? Csakis megfelelő méretű „úszó szigetekkel” – ám ezekből csak néhány darab létezik. Így tehát igen nagy fejtörést okoz a megújuló monstrumok szállítása. 

Bloomberg szerint a tengeri szélenergiás platformokat telepítő cégek számára nem magától értetődő az, hogy alkalmazkodniuk kell a változó kereslethez. Az elemzők azt látják, hogy az iparág jócskán alábecsülte az előttük álló kihívást. Michael Simmelsgaard, a Vattenfall AB offshore vezetője azt mondta a lapnak, hogy

az első bevethető hajótípusok vélhetően az eddig ilyen feladatra nem használt, tengeri olajat és gázt kitermelő fúrótornyok építéséhez használt hajók átépítéseiből lesznek, mert teljesen újak építésére idő és sok-sok pénz is kell.

A gigantikus szélturbinák szállításához óriási hajókra van szükség Fotó: Pixabay

Európából több mint évi 10 milliárd eurónyi befektetés ömlik az offshore energiatermelésbe, amely a 2020-as évek végére a Bloomberg szerint a jelenlegi 22 gigawatt teljesítményről 154 GW-ig ugorhat. Az iparágnak ehhez, illetve a szárnyalásához azonban a jelenleginél nagyobb termelőegységekre lesz szüksége.

Magasabbra, nagyobb lapátokkal és generátorokkal, melyek így több energiát lesznek képesek termelni. A dán partoknál egyébként a GE 1991-ben érte el a fél megawattos méretet, jelenleg már 12 megawattos egységek tervezése zajlik, de egy generáció múlva 20 MW lehet a felső határ.

A szélturbinák következő generációjának helyszínre szállításához ezért lesz szükség nagyobb hajókra. Mint amilyen a Jan De Nul épülő Voltaire-e, amit 2022-re terveznek teljesen felkészíteni az új típusú feladatokra. A 169 méteres hajótest fedélzete nagyobb, mint a londoni Wembley focipálya, és úgy építették meg, hogy képes legyen akár 3000 tonna felszerelést is szállítani, s a terhét akár 165 méter magasra is fel tudja emelni. „A Voltaire minden szükséges specifikációval rendelkezik, hogy megfeleljen a közelgő kihívásoknak” – magyarázta Philippe Hutse, a Jan De Nul offshore igazgatója. 

„A hajóhiány már 2022-ben jelentkezhet amiatt, hogy az európai piac példátlan ütemben bővül”– állítja a Clarksons Platou AS szállítmányozó vállalat.

Neked ajánljuk
Átadták Afrika legnagyobb szélerőművét Szemét és fekália veszélyezteti az Adriai-tengert Afrika válhat a méztermelés fellegvárává Van remény a korallok megmentésére (videóval) Egyre többe kerül a szén-doxid-kibocsátás
Tovább a forrásra: napi.hu
Vissza
Hírfolyam