2018. augusztus 20., István
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

A fogadalmak szépek

A nagyvállalatok szívesen állnak a nyilvánosság elé, amikor elhatározzák, hogy a klímaváltozás elleni küzdelem élharcosai lesznek. A fegyverletételről már sokkal ritkábban hallunk. Egy ausztrál kutatás a gazdasági szereplők fenntarthatósággal kapcsolatos politikáját vizsgálta.

Az Academy of Management című folyóirat kutatása rámutatott, hogy számos nagyvállalat  visszalépett bejelentett fenntarthatósági vállalásaitól, amint a profit csökkenni kezdett, vagy megváltozott a vezetőség összetétele.

A kutatás a gazdaság különböző területeiről öt nagy ausztrál vállalatot követett nyomon 10 éven keresztül. Tanulmányozták a cégek jelentéseit, sajtómegjelenéseit, közleményeiket, és több mint 70 interjút készítettek vezető beosztású alkalmazottakkal. A cégek a legkülönbözőbb területekről (energiaipar, pénzügy, biztosítás és média) származtak. 2005 és 2015 között mindegyik nagy hírverés közepette kezdett előremutató klímastratégiát alkalmazni, hogy aztán pár év után szép csendben visszafogják ez irányú erőfeszítéseiket.

A kutatók a cégek klímapolitikájának változását három szakaszra különítették el.

Az első időszakban az „innováció”, „lehetőség ”, „win-win szituáció” pozitív jelszavai domináltak, a vállalatok új irányelveket fektettek le, amelyekben kidolgozták a környezeti hatásmérés eljárásait, meghatározták a zöld energiákba történő befektetéseket és az emisszió csökkentésére irányuló kezdeményezéseket.

A második fázisban megkezdődtek a lépések az energiafelhasználás csökkentésére, áttértek a „zöld” termékek és szolgáltatások igénybevételére, folyamatosan promotálva a klímatudatosság szükségességét. A cégen belül ez általában az épületek energitakarékos világításának kialakítását jelentette, illetve a fenntarthatóság ellenőrzésére szolgáló pozíció létrehozását és a megfelelő személy kinevezését.

Ugyanakkor a következő fázisban a folyamat visszafordult, a klímavédelmi megfontolások háttérbe szorultak, és a piaci érdekek kerültek előtérbe. Ekkor jellemzően a részvényesek, gazdasági tanácsadók vagy menedzserek gyakoroltak nyomást a költséges környezetvédelmi kezdeményezések visszaszorítására, gyakran a fosszilis energiában rejlő üzleti lehetőségek kiaknázása mellett.

Az eredmények rávilágítanak, a klímaváltozás okozta kihívásokat a piaci szereplők csak korlátozottan képesek kezelni, hiszen a részvényesek gazdasági érdekei könnyen felülkerekednek. A klímaváltozás legrosszabb forgatókönyvének elkerüléséhez szükséges erőfeszítéseket valószínűleg csak növekvő állami szabályozás révén lehet majd keresztülvinni. 

Neked ajánljuk
A fogyasztók már nem elégednek meg a „zöldre festéssel” Hétmilliárdos fejlesztésével lekörözte a kibocsátási előírásokat a váci cementgyár 7 megatrend, amely megállíthatja a globális felmelegedést A jégkorszakoktól a globális felmelegedésig: amikor az éghajlat írja a történelmet Cipzáras cifraságok
Tovább a forrásra: huffingtonpost.com
Vissza
Hírfolyam