A bioműanyag az új alternatíva
Azok a vállalatok, amelyek a hagyományos műanyag helyett új, környezetbarát csomagolásban árusítják termékeiket, egyre nagyobb konkurenciát jelentenek az olajipar számára. Eddig a műanyag uralta az üdítőitalok piacát, azonban egyre többen szeretnének más, fenntarthatóbb megoldást választani.
Ha a legnagyobb gyártók hátat fordítanak a műanyagnak, akkor nagyon lecsökkenhet az olaj utáni igény. Az üdítőital-gyártók a műanyag egyik legnagyobb felhasználói, mert a termékeik nagy részét ilyen palackokban tárolják. Az utóbbi időben viszont nemcsak a lakosság, hanem a legnagyobb gyártók és vállalatok is kezdenek egyre környezettudatosabbak lenni, ezért keresik a megoldást, hogy miként válthatnák le a műanyag palackokat.
A European Bioplastics Association (EBA) szerint a bioműanyag használata – amely cukornádból, fából és kukoricából készül – a következő öt évben jelentősen nőhet.
Az EBA tagjai között olyan nagyvállalatok szerepelnek, mint a finn papírgyártó, a Stora Enso, a Mitsubishi Chemical vagy a Cargill, amelyek azért léptek a piacra, hogy kielégítsék az olyan cégek igényeit, mint a Coca-Cola vagy éppen a Lego.

Pieterjan Van Uytvanck, a Wood Mackenzie kutatási csoportjának munkatársa arra hívta fel a figyelmet, hogy a biovegyszerek és a bioműanyag terjedése jelentősen csökkentheti az olaj iránti keresletet, ahogyan az újrahasznosítás is mérsékelte a klasszikus műanyag iránti igényt.
A változáshoz ugyanakkor idő kell, jelenleg a bioműanyag Európában mindössze az 1 százalékát teszi ki a teljes piacnak. A legtöbb tanulmány azt jósolja, hogy ez a változás nem lesz gyors, hiszen várhatóan az elkövetkező években is nőni fog még a műanyag palackok száma, ennek köszönhetően pedig még egy ideig biztosan lesz igény az olaj iránt.