2018. augusztus 16., Ábrahám
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

A szennyezési háború megváltoztathatja a világot

Négy évtizednyi törékeny gazdasági növekedés tette Kínát a világ legnagyobb szén-dioxid-kibocsátójává. Most a kormány változtatni próbál a helyzeten, de nem egyszerűen a szennyezésnek vet véget, zöldpolitikájával vezető szerepre tör a technológiai innovációkban – hívja fel a figyelmet a Bloomberg összefoglalójára az nrgreport.com.

Források a szennyezés ellen

Az ázsiai országban extrém mértékű a légszennyezés. A Berkeley Earth független kutatócsoport 2015-ös becslése szerint ez évi 1,6 millió halálesetet okoz. A szmog az északi tartományokban a legsúlyosabb a domináns szénbányászati ​​régió, Sanhszi, és az acélipari fellegvár, Hebei térségében.

E két ipari központ felel bolygónkon a legnagyobb egészségügyi kockázatot jelentő részecskék légkörbe juttatásának elég nagy hányadáért, a szennyeződés Mongóliától a Sárga-tengerig terjedhet, és gyakran Dél-Koreát is eléri.

Kína a hírügynökség összefoglalója szerint azt tervezi, hogy a tavalyihoz képest 19 százalékkal, 40,5 milliárd jüanra (6,4 milliárd dollárra) növeli a probléma elhárítására fordított forrásokat, amely eredményeként a kén-dioxid- és nitrogén-dioxid-kibocsátás 3 százalékkal csökken elképzeléseik szerint. Arról, hogy ez mennyire megvalósítható, beszédes adat, hogy a kínai kormányzat állítása alapján a korábbi intézkedések eredményeként az elmúlt 5 évben a nehéz légszennyezéssel terhelt napok száma felére csökkent.

Bevételek a zöldgazdaságból

A környezet javítása érdekében tett lépéseknek van azonban egy másik következményük is: Kína 2015 óta az elektromosautó-értékesítésben (EV) piacvezető, az előrejelzések szerint 2025-ben már évi 7 millió ilyen járművet adnak majd el az országban.

A célok eléréséért tesznek is: 

támogatják az ilyen járművek gyártását, és szigorítják a fosszilis üzemanyaggal működő autók szabályozását.

A kedvezményezett gyártók közé tartozik egyebek mellett az ismert milliárdos, Warren Buffet által is támogatott autógyártó, a BYD, amelynek eladásai tavaly 67 százalékkal nőttek, így 2017-ben már a Teslát is megelőzték.

Fotó: www.byd.com

Hasonló terület a napelemgyártás, ahol Kína már magasan piacvezető kétharmados részesedésével, de jók az eredmények más tisztaenergia-területen is. Becslések szerint az országban 2017–2040 között 10 ezermilliárd dollár befektetés várható e szegmensben.

Messze gyűrűző hatások

A környezetszennyezés visszaszorításával összefüggő törekvések persze hatással voltak s vannak a nyersanyagárakra is. Különösen érzékeny mozgás volt megfigyelhető a szén, az acél és az alumínium piacán.

A világ szinte minden pontján megérezték továbbá, amikor megszüntették a más országokból érkező műanyag- és papírhulladék befogadását.

S úgy tűnik, a kormány eltökélt a célok megvalósításában: létrehoztak például egy külön hatóságot, amely a szabályok betartását felügyeli.

Az intézkedések negatív következményei egyelőre nem mutatkoznak. Az ázsiai ország gazdasága tavaly 6,9 százalékkal bővült. Sorra telepszenek meg a csúcstechnológiai iparágakban tevékenykedő cégek. Az egyelőre nem látszik világosan, hogy az egyes ágazatokban ezek milyen szerepet tölthetnek majd be, lehetséges-e, hogy technológiai szuperhatalommá váljon Kína, de az biztos, hogy a légszennyezés megfékezésében elért eredmények látványosak.

Az nrgreport.com cikkében a környezeti és a gazdasági változások érzékletes áttekintésére alkalmas grafikonokat is találunk.

Neked ajánljuk
Kína új hulladékpolitikája állhat a réz árának emelkedése mögött Zavarok a kínai zöldátmenetben A szennyezők által fizetendő adók megemelését sürgeti az OECD Vízhiány van Észak-Magyarországon Mindenhová elér a műanyagszemét
Tovább a forrásra: nrgreport.com
Vissza
Hírfolyam