2018. december 14., Szilárda
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Változik az olajcégek klímaváltozással kapcsolatos kommunikációja

A közvélemény nagy többsége egyetért abban, hogy a klímaváltozás valós folyamat, s hogy a szennyezéshez leginkább hozzájáruló szektoroknak kötelességük tenni a következmények enyhítése érdekében. Az olajcégek tisztában vannak ezzel az elvárással, és ez – legalábbis a vállalati kommunikációban – érezteti is hatását.

Az angliai University of Reading nyelvésze, Sylvia Jaworska áttekintette a nagy olajipari szereplők 2000 és 2013 között kiadott CSR- és fenntarthatósági jelentéseit. Az eredmények sajnos arra utalnak, a vállalatok még mindig nem érzik saját felelősségük súlyát, és nem igazán elkötelezettek a szükséges változások végrehajtása mellett.

A szakember szembeszökőnek találta, hogy a vállalatok

úgy beszélnek a klímaváltozásról, mint valami (meg)határoz(hat)atlan dologról. Amikor úgy utalnak a globális felmelegedésre, mint „valami problémára”, amivel kezdeni kellene valamit, elkerülik a saját szerepükkel való szembenézés szükségességét.

Már nem lehet nem szóba hozni

Míg 2000 és 2004 között mindössze 4 alkalommal használták jelentéseikben a klímaváltozás és a tackle – megoldani, megbirkózni vele – kifejezést, addig 2005 és 2013 között már 43 alkalommal került említésre a két szó együtt. Ugyanakkor abban nem történt változás, hogy rendesen csak ködös jövőbe vesző célként történik utalás a „klímaváltozás kezelésére”.

2009-től kezdve a szóban forgó jelentésekben a „megoldani” mellett a „kockázat” szó lett a klímaváltozással leggyakrabban társított kifejezés.

A rizikó a korábbi jelentésekben nem szerepelt ebben az összefüggésben – ez tehát fontos változás az általuk közvetített üzenetben. 

Ködös kockázatok

Ugyanakkor szinte sosem konkretizálják, mit értenek kockázat alatt, amivel hozzájárulnak a probléma súlyosságának elkenéséhez. Egyúttal olyan problémaként állítják be a klímaváltozást, ami túl nagy ahhoz, hogy a cég megoldhassa, vagy számottevően járulhasson hozzá annak megoldásához.

Sylvia Jaworska nyelvész szerint az elemzett szövegek alapján úgy tűnik, a vállalatok legszívesebben tovább késleltetnék a cselekvést.

Neked ajánljuk
Egyre több a zöldtőke, de még messze nem elég A K&H nyerte a Mastercard – Az év fenntartható bankja címet Népszerű a zöldkötvény a pénzvilágban Környezetbarát, vegyszermentes, vízzel lemosható körömlakk gyerekeknek és felnőtteknek Jármű-korszerűsítés a Magyar Postánál
Tovább a forrásra: piacesprofit.hu
Vissza
Hírfolyam