A nagy divatmárkák is átállnak a körforgásos üzleti modellre
A jövőben nem lesz olyan divatmárka, amely ne gyűjtené vissza vásárlóitól az elhordott vagy szimplán megunt ruhákat. A divattervezőktől várják a kreatív megoldásokat arra, miként hasznosulhatnak újra a legkülönfélébb anyagok a divat örök körforgásában.
A „fast fashion” óriásainak (Zara, H&M, C&A, ASOS, Pull & Bear, New Yorker stb.) hála, az emberek több ruhát vesznek magunknak, mint valaha. Vannak olyan hangok, amelyek ezt már mesterségesen gerjesztett túlfogyasztásnak tartják.
Aminek természetesen megvannak a negatív társadalmi következményei – így például az alulfizetett munkaerő veszélyes körülmények között történő dolgoztatása, aminek a tényét a bangladesi Tazreen ruhagyártó üzem 2012-es leégése tett nyilvánvalóvá az egész világ számára.

Divatba jön a tudatosság
Egyre több divatcég ismeri fel a felelősségét, és csatlakozik olyan kezdeményezésekhez, amelyek csökkentik a divatipar ökolábnyomát és a társadalmi károkat is, amelyeket a termelési folyamataik okoznak.
A vállalatok elkezdték újragondolni üzleti modelljüket, s a zárt ciklusú működést –amiben semmi nem válik hulladékká, hanem újrafelhasználják – startupok és munkacsoportok segítségével valósítják meg.
A C&A alapítványa, a C&A Foundation 1,29 millió eurót nyújt öt pilotprojektnek, amelyek egymással együttműködve dolgoznak a körforgásos gazdaság alapelveit hasznosító módszertanok kialakításán.
Az öt projekt egyike azt célozza, hogy a cégeknél azonosíthatóvá váljanak azok a tényezők, amelyek házon belül a körforgásos működés kialakítása ellen hatnak. Egy másik – a washingtoni World Resources Institute segítségével – a ruha-újrahasználattal kapcsolatos piaci igényeket vizsgálja.
Szintén a C&A támogatja azt a projektet, amely Londonban nyújt tudástámogatást öt (ruha)kereskedelmi cégnek, ezek közül három kísérleti jelleggel be is vezette a körforgásos modellt.
Ebben szerepet kap a ruhabérlés, a re-commerce, vagyis a megunt, elhasznált termékek visszavétele a vásárlóktól, valamint az újraértékesítésük.
Hasonló összefogás már másutt is tapasztalható az iparágon belül. Az Ellen MacArthur Foudnation életre hívta a Tedd körforgásossá a divatot (Make Fashion Circular) kezdeményezést, de hasonló célokat tűzött ki a Fashion for Good koalíció vagy a Global Fashion Agenda is.
A John Lewis, Anglia vezető kereskedelmi cége, mely főként elektronikai eszközöket, bútorokat és divatárut forgalmaz, már a gyakorlatban alkalmazza a visszagyűjtést. A Stuffstr nevű alkalmazás segítségével – melyet a körforgásos gazdaság eBay-ének tartanak – elhordott ruhákat gyűjt vissza angliai vásárlóitól.
A Klímablog írásából még több, a divat lassítására és zöldítésére hivatott kezdeményezést is megismerhetünk.
Borítókép: Pixabay.com