2018. december 13., Luca, Otília
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A klímaváltozás hatása a hajózásra

Az elmúlt évtizedben több mint egyharmaddal csökkent a nagy hajókat érintő káresemények száma – derül ki az Allianz idei jelentéséből. A Sanchi olajszállító tartályhajó ütközése és a NotPetya vírus kikötői logisztikára gyakorolt hatása azonban az újonnan megjelenő kockázatokra is figyelmeztet.

A nemzetközi tanulmány szerint minden negyedik balesetet a rossz időjárás okozza, de az emberi mulasztás is jelentős tényező. Az új Bermuda-háromszögnek is nevezett dél-kínai és délkelet-ázsiai vizeken éri a legtöbb szerencsétlenség a hajókat: tavaly itt történt a balesetek egyharmada. A Sanchi iráni tanker januári ütközéséről, amely az új típusú olajkatasztrófák veszélyeire figyelmeztetett, mi is beszámoltunk.

Oltják a Sanchi iráni olajszállító tankert, mielőtt elsüllyedt a Kelet-kínai-tengeren 2018 januárjában. Szakértők szerint ökológiai katasztrófát is okozhat, hogy a rendkívül mérgező anyagot a mikrobák nem képesek lebontani, sőt, a kondenzátum egyenesen elpusztítja az olajevő organizmusokat Fotó: AFP

2017-ben összesen 94 hajózási káreseményről érkezett hír világszerte, éves viszonylatban ez 4 százalékos csökkenést jelent a jelentés szerint, amely a bruttó 100 tonnatartalom feletti bejelentett hajózási káreseményeket veszi górcső alá.

Növekedhet a technikai káresemények aránya

„Egyre elterjedtebb az új technológiák fedélzeti alkalmazása, így arra számítunk, hogy a hagyományos káresemények, például az ütközés és a megfeneklés mellett növekedni fog az inkább technikai jellegű, azaz kiberbiztonsági események vagy technológiai hibák miatti kárigények száma – fejtette ki Baptiste Ossena, az AGSC hajókért és hajózásért felelős globális termékvezetője.

A kiberkockázatok veszélyeit jól mutatja, hogy a NotPetya vírus általi hackertámadás késéseket okozott a rakományok leszállításában, és mintegy 80 kikötőben eredményezett torlódásokat.

Újabb útvonalak válhatnak veszélyessé

A változó éghajlat új útvonalkockázatokat teremt, a Jeges-tengeren, valamint az észak-atlanti vizeken a gyorsan változó körülmények jelentenek veszélyt.

Új kereskedelmi utak nyílnak meg bizonyos térségekben, míg máshol megnő a jégveszély. Tavaly több mint 1000 jéghegy sodródott az észak-atlanti hajózási útvonalakra, megnövelve ezzel az ütközés veszélyét.

A kibocsátások csökkentése miatt a környezetvédelmi ellenőrzés is egyre nagyobb teret nyer, ez azonban új technikai kockázatokkal és egyben gépsérülési eseményekkel fenyegeti az ágazatot.

Önjáró hajók és drónok

Valószínű, hogy a jogi, biztonsági és kiberbiztonsági kérdések egyelőre korlátokat szabnak a legénység nélküli hajók elterjedésének. Az emberi hiba mint tényező pedig még mindig jelen lesz a döntéshozatali algoritmusokban és a parti megfigyelőbázisokon.

Az Allianz szakértői szerint a drónok és a merülő szerkezetek jelentős mértékben javíthatják a hajózás biztonságát és a kockázatkezelést. A jövőben felhasználásuk kiterjedhet a szennyezettség felmérésére, a szállítmányt tartalmazó tartályok ellenőrzésére, a kalózok nyomon követésére, megfeneklés esetén pedig a hajótest állapotának kiértékelésére.

Neked ajánljuk
Elkezdi komolyan venni a klímaváltozást a Shell Nem csökkentettük a légszennyezést, csak elküldtük Ázsiába Az USA a kibocsátáscsökkentés éllovasa Környezetbarát, vegyszermentes, vízzel lemosható körömlakk gyerekeknek és felnőtteknek Jármű-korszerűsítés a Magyar Postánál
Tovább a forrásra: 24.hu
Vissza
Hírfolyam