2018. november 20., Jolán
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A blockchain kizöldíti a cégeket

Egy nagyobbfajta vállalatnál összetett folyamatok zajlanak a természeti erőforrások használatát illetően. Ám a vállalatok hajlamosak csak a falaikon belül keletkező ökológiai lábnyomot mérni. Pedig ezek a cégek is igénybe vesznek szolgáltatásokat és termékeket, amelyeket más piaci szereplők állítottak elő – nem kevés környezeti ártalom árán.

A kriptovaluták ellenőrzésére kidolgozott blockchaintechnológiát a termékek történetének nyomon követésére is egyre szélesebb körben alkalmazzák a vállalatok: ez történik az ellátási láncunkban, ennyi az üvegházgáz-emissziónk, ennyi vizet használunk. Transzparencia és hatékonyság jár itt kéz a kézben. A melléktermék pedig a fogyasztói bizalom.

Egy bonyolult vállalati szerkezet esetében nem egyszerű kisilabizálni, hogy melyik részleg mennyi környezetszennyezést okoz, mely termék mekkora ökológiai lábnyomot eredményez. Pedig ez a jövőben a szénkibocsátásra egyre gyakrabban kivetett adó vagy kvótafizetési kötelezettség miatt is fontos lesz.

A komplex is lehet követhető Fotó: Pixabay.com

hiszem, ha látom

A globális légszennyezés nagy részét adó vállalatok ahhoz vannak szokva, hogy önkéntes alapon, saját módszereikkel számolják ki, mi az ökológiai lábnyomuk. A nagyérdeműre pedig már csak az a szerep járul, hogy ezt higgye el becsületszóra. 

A blockchain átláthatóvá teszi a gyártás folyamatát, hiszen az információt egy komputerhálózat őrzi és tartja fenn, az adatok valóságértéke pedig nemcsak egy szereplő állításán alapul – a szereplők kölcsönös visszaigazolásán.

A blockchain képes lehet kiiktatni a környezeti auditort, hatékonyabbá és (át)láthatóbbá téve egy-egy vállalat éves – vagy éppen egy-egy termékre lebontott – ökológiai lábnyomának mérését.

Jó a fogyasztónak, jó a környezetnek

A vállalatok már felismerték, hogy termék- és alapanyag-követésben, egyáltalán a logisztikában, mozgatott anyagok átlátásában forradalmi eszköz a blockchain, és egyúttal segít a fogyasztók felé kitárni az ajtót, s ezzel bizalmat építeni: nem titkolózunk, nem csalunk, ez történik a matériákkal, míg kész termékként a kezedbe nem kerülnek.

A Starbucks például arra használja a blockchaint, hogy követhetővé tegye a Costa Ricában, Kolumbiában és Ruandában beszerzett kávébabokat:
a fogyasztókat összekapcsolja az ellátási láncukban dolgozó gazdákkal
Fotó: Pixabay.com

Hasonló blockchainmegoldást üzemeltet az Unilever, a Nestlé, a Tyson Foods és a Dole Food. A BHP Billiton bányaipari vállalat is bejelentette, hogy blockchaintechnológiával fogja rögzíteni és rendszerezni a beszállítóinál keletkező tranzakciós és anyagforgalmi adatokat.

Borítókép: Pixabay.com

Neked ajánljuk
A nagybefektetők vigyázzák az alvó óriások álmát Zöld akcióban a Duna Pláza Csak egy új összefogástól várhatunk eredményt? Napsütésben a szemét is a klíma ellen fordul Zero waste bevásárlózacskó
Tovább a forrásra: nrgreport.com
Vissza
Hírfolyam