2018. november 15., Albert, Lipót
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Így ne zöldítse vállalkozását!

A vállalkozások zöldítésekor számos hibát el lehet követni. Kim Stackhouse-Lawson, az amerikai Marhatenyésztő Kerekasztal elnöke és Carlos Saviani, a World Wildlife Fund élelmiszeriparért felelős alelnöke sorra vette, milyen téves alapelvek és feltételezések mentén indítanak elhibázott zöldprojekteket az üzleti döntéshozók.

A tanulmányban a szakemberek arra keresték a választ, miért csúsznak félre a zöldkezdeményezések. A greenbiz.com írását a piacesprofit.hu Klímablogja ismertette. Kim Stackhouse-Lawson és Carlos Saviani tanulságos folyamatnak nevezte az okok feltárását, amely az ő szemüket is felnyitotta a sikeres fenntartható kezdeményezések létrehozását illető kihívásokkal kapcsolatban. A következő potenciális hibákat nevezték meg:

Egytényezős hatásanalízis

A cégek hajlamosak egy-egy nagyon felkapott szempontot, témát figyelembe véve döntést hozni zöldülésükről. Ez főleg akkor jellemző, ha fogyasztói nyomás nehezedik rájuk, mondjuk elindul egy tiltakozó kampány. Ilyen divatos ügy például az állatokkal való emberséges bánásmód.

A felelős üzletember is higgadt üzletember Fotó: shutterstock.com

A blockchain kizöldíti a cégeket: a decentralizált, többszörös visszaigazolásra alapozó technológia kitárja a vállalatok kapuját: ez történik az ellátási láncunkban, ennyi az üvegházgáz-kibocsátásunk, ennyi vizet használunk.

Csakhogy a környezetkímélő üzletvitel megvalósításánál az ökológiai, emberi és gazdasági hatásokat is mérlegelni kell.

Egy szempont sosem elég, mert ha előnyre tesz is szert a cég valamilyen módosítással a gyártási folyamataiban, más területen a változtatás éppenséggel fordítva sülhet el.

Közhelyek

Általánosságok emlegetése, pontos célok, célszámok és határidők kijelölése nélkül. Erre már senki sem vevő: a vásárlók, a zöldaktivisták és a befektetők, illetve részvényesek sem. Az a cég, amelyik ilyesmit művel, a greenwashing hibájába esik: zöldebbnek mutatja magát, mint amilyen.

Konkrétumokra és a változás nyomonkövethetőségére van szükség – vagyis a részeredményeket is kommunikálni kell, évről évre.

Nem minden zöld, ami annak látszik... Fotó: shutterstock.com

Nem árazzák be a zöldülést

A céges folyamatok és az ellátási lánc átalakítása pénzbe kerül. Ez nem újdonság. Ha egy vállalat nem rak „árcédulát” a zöldülésre, nem látja pontosan, hogy az mennyibe fog kerülni neki, akkor nem tudja bizonyítani azt sem, hogy ez megéri, mert közép- vagy hosszú távon kifizetődik.

Ha a zöldülés haszn(osság)át nem tudjuk logikusan közvetíteni beszállítóink felé, hogyan tehetnénk érdekeltté őket abban, hogy kövessenek minket, és átalakítsák működésüket? 

A tulajdonosok és a befektetők felé is igazolni kell, hogy a ráfordítás megtérül.

Kockázatkerülő hozzáállás

Különösen a nagyvállalatoknak tapasztalható egyfajta szervezeti inercia, vagyis céges tehetetlenség.A felső vezetés felelős döntéshozatalról beszél, társadalmi felelősségvállalásról papol, de közben minden döntésüket a kockázatkerülés szabja meg.

Ha ehhez még hozzáadjuk a konzervatív, mindig mindentől óva intő ügyvédeket és a kételkedőket, megkapjuk a vállalati status quót. Amikor nem mozdul előre semmi, nem fejlődik, nem alakul át a kor kihívásaira válaszolva a vállalat.

Minden átszervezésre fordított befektetés kockázatot jelent. De nem eszetlen kockázatokat kell vállalni. (Ezért fontosak a 3. pontban említett számítások.) Okosan és körültekintően kell felmérni a rizikókat, és bevállalni azokat.

A Piac és Profit Klímablogja további hat lehetséges hibát vesz számba, amelyeket egy vállalat a fenntartható fordulat végrehajtásakor elkövethet.

Neked ajánljuk
A fogyasztók már nem elégednek meg a „zöldre festéssel” Hétmilliárdos fejlesztésével lekörözte a kibocsátási előírásokat a váci cementgyár Csak egy új összefogástól várhatunk eredményt? Kerékpáros fejlesztések indulnak Székesfehérváron Debütált a németországi okosút
Tovább a forrásra: piacesprofit.hu
Vissza
Hírfolyam