2019. május 22., Júlia, Rita
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

De mi is az a körforgásos gazdaság?

A lineáris gazdaságban értéket teremtünk, amit aztán a felhasználó elpusztít a fogyasztásával. A körforgásos gazdaságban viszont a termékek összetevőinek életciklusa meghosszabbodik, újrafelhasználásukkal a bennük lévő értéket megtartjuk, sőt növelhetjük is, mindezzel védjük a környezetünket. Egyelőre kevés cég ismerte fel az átállás előnyeit, a fogyasztók pedig még inkább árérzékenyek.

Hatalmas mennyiségű hulladék keletkezik a lineáris gazdaságban, amit újra és újra kitermelünk, hiszen a felhasznált anyagokat újakkal pótoljuk. Ennek viszont óriási ökolábnyoma van, emellett pedig a hulladék kezelése is egyre nagyobb gond.

A körforgásos gazdaság lényege, hogy az anyagok újrafelhasználásával kevesebb nyersanyag-kitermelést és hatékonyabb gyártást végzünk.

Az új modellre való átállás nemcsak környezetvédelmi szempontból indokolt, de napjaink nagy biznisze is: elemzők szerint 2030-ig 4500 milliárd dollárnyi üzleti lehetőséget tartogat magában.

A Körforgásos Gazdaság Platformhoz – amit a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH), a Holland Nagykövetség, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium hívott életre –  már negyvenegy hazai vállalat csatlakozott.

A körforgásos és dekarbonizált/zérókibocsátású gazdaságra történő fokozatos átállást példázza a Mol esete. A Mol Limo egy klasszikus olajcég átalakulását fémjelzi. Az olajvállalat felismerte, hogy az újfajta, megosztásalapú, önvezető, elektromos járművek üzemeltetésére kell koncentrálniuk.

A Mol Limo 450 autót működtet 40 ezer regisztrált felhasználó számára, a Limo-zóna 75 kilométerre terjed ki. Minden megosztott használatú jármű 5-10 magántulajdonút vált ki, ami csökkentheti a forgalmat és a parkolási területet, és hozzájárul a légszennyezés mérsékléséhez Fotó: MTI/Máthé Zoltán

De vannak más példák is. A Shell 20 százalékkal csökkenti működése „karbonintenzitását” 2035-ig, a Lego pedig 2020-ra száz százalékban megújuló forrásokból oldja meg energiaigényét.

Ugyanakkor vannak még szektorok, ahol a zöldülés nem építhető be az árakba. Ilyen a légi közlekedés, ahol a fapados légitársaságok által kikényszerített olcsó repülőjegyekből nem lehet nagy környezetbarát beruházásokat megvalósítani. Ezért például a KLM/Air France azt találta ki, hogy ügyfeleik karbonkreditet vásárolhatnak, kompenzálva utazásuk légszennyezését. Ez azonban még nem terjedt el igazán, mert az utasoknak egyelőre az ár a legfontosabb szempont.

Neked ajánljuk
Friss és zöld ötlet az IKEA-tól 19 bank 41 pályázata küzd a Zöld Pénzügyek Díj elnyeréséért A P&G újabb lépést tett a fenntarthatóság felé Egy egész gyár is lehet karbonsemleges Zéróemissziós taxi a levegőben
Tovább a forrásra: piacesfprofit.hu
Vissza
Hírfolyam