2019. október 16., Gál
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Beindulhatnak a dunai fuvarok

A Duna vízszintjének emelkedésével megugrott a kereslet a folyami áruszállítás iránt, ennek következtében magasak az árak is. Ám a szakma jó pozíciója ingatag: zajlik a folyami fuvarozók piacvesztése – minderről Bencsik Attila, az MBFSZ elnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak.

A múlt hét közepe óta emelkedik a Duna vízszintje, a most 24 deciméteres átlagos gázlómélység közel egy méterrel magasabb az elmúlt fél év átlagos vízállásánál, ám a probléma korántsem oldódott meg.

Még nem lehet tudni, meddig tart a mostani javuló tendencia. Másfél-két hét, amíg a hajók például az Al-Dunáról vagy a Rajnáról Magyarországra érnek, és megkezd­hetik a rakodást, ráadásul a jó vízzel még vissza is kell érniük – mondta a Világgazdaságnak Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke. Ugyanakkor, a szakember tájékoztatása szerint, óriási az igény:

több tízezer tonna hazai áru vár vízi szállításra annak ellenére is, hogy a legsürgősebb tételeket vasúton és közúton már korábban továbbították. A nagy keresletnek megfelelően a folyami fuvardíjak esetenként 50-60 százalékkal megemelkedtek,

amiben közrejátszik a karácsonyi időszak kisebb hajótér-kapacitása és a sok megbízót érintő december végi szállítási határidő. A magas ár persze kétélű fegyver, hiszen azzal, hogy a vízifuvar-díjak elérik a vasútét, romlik a hajózás versenyképessége.

Az év harmadik negyedében a belvízi áruszállítás volumene (1,8 millió tonna) 28, teljesítménye (367 millió árutonna-kilométer) 37 százalékkal csökkent 2017 azonos időszakához viszonyítva. A magyarországi szakaszon a tranzitforgalom megfeleződött Fotó: MTI/Jászai Csaba

A 2019-re vonatkozó tárgyalások kedvezőtlen tapasztalata, hogy a szállíttató partnerek nem kívánnak az év egészére vonatkozó megállapodást kötni, mert a hajózás költségben és szállítási időben is kiszámíthatatlanná vált.

Még riasztóbb, hogy a Bencsik Attilához érkező jelzések szerint a hajózás megbízhatatlansága miatt több nagy szállíttató a jövőben egyáltalán nem tervez a folyami áruszállítással. Hasonló veszteség történt a délszláv háború idején is, amikor az elpártolt áru egy része csak öt-hat év múltán tért vissza a folyóra, jó része pedig azóta sem.

A teljes cikk a Világgazdaság 2018. december 12-i számában olvasható. 

Neked ajánljuk
Az élet folyói – Lenyűgözően szép film Európa Amazonasáról Nő a világ növényiolaj-termelése Áder János: A továbbiakban nem vehetjük természetesnek, hogy van vizünk Északnyugat felé sodródik a leszakadt gigászi jégtömb (képgaléria) Szédítő iramban a szemét ellen
Tovább a forrásra: vg.hu
Vissza
Hírfolyam