2019. május 21., Konstantin
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Először tárgyalták az EU hosszú távú dekarbonizációs stratégiáját

Első alkalommal folytattak véleménycserét a tagállamok szakminisztériumi vezetői az Európai Unió hosszú távú dekarbonizációs stratégiájáról szóló bizottsági közleményről (A Clean Planet for All) az Energia és a Környezetvédelmi Tanácson december 19–20-án Brüsszelben.

A stratégia által vizsgált különböző kibocsátáscsökkentési forgatókönyvek közül a bizottság és több tagállam is a legambiciózusabbakat preferálja, amelyek azt feltételezik, hogy Európa üvegházhatásúgáz-kibocsátása 2050-re nullára csökken.

A magyar delegáció vezetője, Kaderják Péter energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkár kiemelte, hogy a magyar energiamixben a dekarbonizált gazdaság felé történő átmenetben a megújulók mellett fontos szerepet játszik a nukleáris energia, amely nélkül a párizsi megállapodás végrehajtása másutt is nehézségekbe ütközne. 


Fotó: Pixabay

A december 19-i Energia Tanácson a miniszterek tájékoztatást kaptak a villamos energia belső piaci tervezetekkel kapcsolatban az Európai Parlamenttel létrejött előzetes megállapodásról, melyet Magyarország is üdvözölt.

Az irányelv rendelkezései a szabályozott árak kivezetési határidő nélküli fenntartását biztosítják a védendő fogyasztók számára. Az energiatermelés ellátásbiztonsági tartalékként való támogatását uniós és nemzeti értékelés alapján lehet bevezetni az állami támogatási szabályokkal összhangban. A kompromisszum szerint azonban

új szenes erőművek már nem, míg a meglévők legfeljebb 2025. július 1-jéig részesülhetnek támogatásban.

A korlátozás alól mentesül ugyanakkor minden 2019. december 31-ig megkötött és a bizottság által jóváhagyott támogatási szerződés. 

A december 20-i Környezetvédelmi Tanácson a miniszterek vitát folytattak az EU közlekedési ágazatának zöldítését célzó szabályozási keret egyik eleméről, a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről.

Kaderják Péter szerint fontos a közlekedési ágazat további dekarbonizációja, azonban nem szabad elfeledkezni a munkahelyekről, a gazdasági növekedésről és az európai gyártók versenyképességéről sem Fotó: Pixabay

Kaderják Péter elmondta:

a növekvő környezetszennyezés megfékezése miatt hazánk is támogatja a kibocsátáscsökkentési célok bevezetését.

Az államtitkár kiemelte, hogy az alternatív és szintetikus üzemanyagok jelentős szerepet játszanak a közlekedés dekarbonizációjában, és javasolta, hogy a 2022-es felülvizsgálat során a bizottság vizsgálja meg ezeknek a jövőbeli szerepét, elterjedésük ösztönzésének lehetőségeit. Kezdeményezte továbbá, hogy a 2022-es felülvizsgálat keretében az Európai Bizottság elemezze az új szabályozás hatásait az uniós használtgépjármű-piacra.

A miniszterek végül elfogadták az elnökség kompromisszumos javaslatát, amely a 2030-as kibocsátáscsökkentési célt 30 százalékban határozza meg, feltéve, hogy a 2022-es felülvizsgálat során nem születik más döntés. A létrejött politikai megállapodás alapján a tanács januárban megkezdheti a tárgyalásokat az Európai Parlamenttel.

Neked ajánljuk
Kapkodni azért nem szabad Szigorít az EU a buszok és teherautók szén-dioxid-kibocsátása terén A műanyag zacskók azonnali betiltását sürgeti a német fejlesztési miniszter Lefotózták az első tisztán elektromos Škodát Több országban is komoly problémákat okoznak az esőzések
Tovább a forrásra: orientpress.hu
Vissza
Hírfolyam