2019. június 26., János, Pál
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Éljen a javít(tat)ás joga!

Pár év alatt éppen csak megkopik az újdonság varázsa, sokszor mégis csak ennyi jut azoknak a háztartási gépeknek, amelyek hogy-hogy nem, éppen a garancia lejárta után pár hónappal adják be a kulcsot. A vásárló és a gyárkémények füstjétől melegedő klíma is jobban járna, ha az elektromos eszközeinknek létezne második esély.

Az Európai Unióban és mintegy 18 amerikai államban dolgoznak azon a döntéshozók, hogy a fogyasztók számára garantálják a javítás jogát, és rászorítsák a gyártókat a tartósabb, illetve könnyen javítható termékek előállítására.

Az európai környezetvédelmi miniszterek erőfeszítései első körben a világítótestek, a televíziók és a nagy méretű háztartási gépek esetében érhetnek célt.

Régen minden jobb volt?

A környezetvédelmi fogyasztók (és a sokat megélt vásárlók) már régóta kongatták a vészharangot: az egyre modernebb és elvileg egyre fejlettebb eszközök egyre rövidebb ideig szolgálták ki tulajdonosaikat, a gyártók által (nem) biztosított garancia- és szervizfeltételek pedig szinte reménytelenné tették a készülékek javítását.

Az eredmény: mindent elárasztó hulladékhalmok, amelyek nemcsak szennyezőek, de egyben a hasznos nyersanyagok temetői is.

Fotó: Curtis Palmer/Wikimedia Commons

Egy tanulmány alapján 2004 és 2012 között 3,5 százalékról 8,3 százalékra nőtt az arányuk az olyan nagy méretű háztartási gépeknek, amelyek öt éven belül felmondták a szolgálatot. Egy újrahasznosító központ elemzése alapján a tönkrement mosógépek 10%-a 5 évnél fiatalabb volt. 

Az új szabályozással megálljt parancsolnának például az összeragasztott, így sérülés nélkül részekre sem szedhető termékeknek, illetve a gyártók számára kötelező gyakorlattá tennék a szerelési útmutatók és a cserealkatrészek biztosítását.

A gyártók nem lelkesednek a szigorúnak ígérkező előírásokért. Attól tartanak, az innováció kerékkötőivé válhatnak az új feltételek. Ugyanakkor sokan azért kritizálják a készülő szabályozást, mert a gyártók változatlanul erős ellenőrzés alatt tarthatják a termékek javíttatását.

Fotó: Tim Regan/flickr.com

Az Európai Környezetvédelmi Iroda (EBB) úgy véli, a gyártók kontrollja miatt

a független szervizek nem férnek hozzá a pótalkatrészekhez és a szükséges információkhoz, ami az ilyen szolgáltatások terjedését és költséghatékonyságát is hátráltatja.

Libby Peake, a Green Alliance tanácsadó iroda képviseletében a BBC newsnak úgy nyilatkozott, „az új szabályok mindenképp előrelépést jelentenek. Úgy gondoljuk, jobbak is lehetnének, de mindenképp örvendetes, hogy a politikusok is felkaroltak egy olyan kérdést, amit a társadalom régóta problémásnak tekintett. Az új szabályozás kedvező lesz a környezetre nézve, és hozzájárul az erőforrások megóvásához”.

Neked ajánljuk
Itt élnek a legnagyobb szennyezők Ha az észérvek nem hatnak... A kenyai „IKEA” a hátrányból is előnyt barkácsol Ázsia is beszáll a műanyagszennyezés elleni harcba Ha péntek, akkor klímatüntetés
Tovább a forrásra: bbc.com
Vissza
Hírfolyam