2019. július 19., Emília

Kihívásból erőforrás

A kiterjedt algavirágzás óriási ökológiai és gazdasági terhet jelent, az így keletkező hatalmas mennyiségű biomassza azonban a jövőben bioműanyagok, biogáz vagy bioetanol nyersanyagforrásaként is hasznosítható lehet.

Egy nemzetközi kutatócsoport számolt be arról, hogyan képesek baktériumok lebontani az algákban lévő szénhidrátokat. A kutatás középpontjában a zöldalgák Ulva nevű nemzetsége állt – számol be az MTI alapján a Magyar Nemzet.

Ennek virágzása világjelenség, melynek hatására csak Franciaország tengerpartjánál mintegy 100 ezer tonna biomassza kerül partra.

A szakértők a Nature Chemical Biology című szaklapban megjelent tanulmányukban azt elemezték, hogy a Formosa agariphila nevű tengeri baktérium hogyan bontja le az algák összetett szénhidrátját. Ez teszi ki az algák szárazanyagának 30 százalékát.

Algavirágzás Franciaország partjainál (2004)
Fotó: Jacques Descloitres, NASA/GSFC/Wikimedia Commons

A baktérium egy bonyolult folyamat során bontja le a szénhidrátot: „A poliszacharidot monoszacharidokra bontja le, melyeket energiatermelésre vagy a növekedéséhez szükséges anyagok előállítására használ” – mondta Christian Stanetty, a Bécsi Műszaki Egyetem munkatársa. A baktérium ezzel az algák jövőbeni felhasználási módjának példája lehet.

A németországi Greifswaldi Egyetem kutatói vezette tanulmány kimutatta, hogy a lebontó folyamat több lépésben, 12 különböző enzim bevetésével történik. A kiindulási molekula így egyre kisebb alkotóelemeire bomlik. Marko Mihovilovic, a Bécsi Műszaki Egyetem tudósa bizakodó:

„Minél jobban megértjük a folyamatokat, annál inkább tudjuk ezeket az algákat összetett szintézis során használni, és akár bioműanyagot előállítani belőlük.”

Az is elképzelhető, hogy az algákból fermentáció révén biogázt vagy bioetanolt lehet előállítani, amely teljességgel szén-dioxid-semleges.

Ha az észérvek nem hatnak... A Nestlénél a csokipapír már nem csak a nevében környezetbarát Nyári estékre... Lehet, hogy túlzásba visszük a mosást? Görögországban jó fogás a hulladék