2019. december 8., Mária
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A címke teszi a ruhát...fenntarthatóvá

A divatiparban egyre több ígéretes innováció lát napvilágot, amelyek a textilfestés, az alapanyagok, a használtruha-értékesítés vagy éppen az újrahasznosítás megreformálásával hoznák el a fenntarthatóság korszakát. Egy új kezdeményezésnek hála most az erőfeszítések összehangolásával és a ruhacímkék megreformálásával a divat világában is megvalósulhat a körkörös gazdaság.

Ha a boltban leemelünk a polcról egy tetszetős darabot, rögtön a címkét kezdjük keresni – miből készült, mekkora a mérete és hogyan tisztíthatjuk? Vásárlóként meg is elégedhetünk ennyi információval. Azonban ahhoz, hogy az éves szinten eladásra kerülő mintegy 80 milliárd ruhadarab idővel ne a világ szeméttelepein végezze, a ruhaipar és a kereskedelem szereplőinek sokkal részletesebb információkra lenne szükségük – derül ki a GreenBiz oldalán megjelent elemzésből.

Erre a helyzetre ígér most megoldást egy új kezdeményezés (Connect Fashion Global Initiative), amely a termékekhez rendelt egyedi azonosítókkal biztosítaná, hogy a különböző szereplők hozzáférjenek az újrahasznosítást vagy éppen további értékesítést megkönnyítő információkhoz:

A ruhák digitális adatlapja elképzeléseik szerint részletes tájékoztatást nyújt majd a gyártás helyéről, a felhasznált alapanyagokról, az alkalmazott festési eljárásokról és például az újrahasznosítás kívánatos módjáról.

Offline információk mezei felhasználóknak Fotó: 邰秉宥/Wikimedia Commons

Az azonosító egyfajta útlevélként működhet majd, amelyhez a termék teljes életútja során új információkat adhatnak az egyes szereplők: vagyis nem csak a gyártó, de az első értékesítő, az újraértékesítő használtruha-kereskedő, de a válogatást vagy éppen újrahasznosítást végző üzem is.

Így megelőzhetővé válik a most sajnos általános gyakorlat, amelyben az összetételre vonatkozó pontos információk híján a textíliák túlnyomó része csak értékvesztés árán vagy egyáltalán nem kerül újrahasznosításra.

A termékek nyomon követhetősége az egyes darabok eredetiségére érzékeny használtruha-piac szereplőit is könnyebb helyzetbe hozhatja: így az újrafeldolgozásnál sokkal erőforrás-gazdaságosabb újrahasználat a divat világában is új lendületet kaphat.

Azzal, hogy egy ilyen azonosítóval látjuk el a termékeinket, kifejezzük, hogy az eladást követő sorsuk is érdekes számunkra – fogalmazott a rendszer kidolgozását végző vállalat alapítója és ügyvezető igazgatója, Natasha Franck. Az ígéretes projekt támogatói között ott találjuk a Microsoftot és a H&M-et is.

Neked ajánljuk
A Starbucks kedvezménnyel jutalmazza felkészült fogyasztóit A fogyasztók a körkörös gazdaság kerékkötői? Új módokon hasznosulhat a töménytelen hacuka Tömegesen kóborolnak éhes jegesmedvék a csukcsföldi város közelében A karácsony az ajándékozás és az adományozás ideje...
Tovább a forrásra: greenbiz.com
Vissza
Hírfolyam