2019. november 20., Jolán
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Suttyomban zöldülnek a vállalatok

Egyre jobban elharapódzik a cégek körében a titkos fenntarthatóság, amikor a színfalak mögött jelentősen csökkentik az ökológiai lábnyomukat, azonban erről mélyen hallgatnak – aminek természetesen gazdasági okai vannak.

A klímakrízis kellős közepén semmi sem érhetné meg jobban egy nagyvállalatnak annál, mint hogy kidobolja: környezetkímélőbb gyártási módra állt át. Legalábbis elsőre ezt gondolnánk, de a valóság egészen mást mutat – írja a Guardian nyomán az mfor.hu

A titkos fenntarthatóság nem csak egy címke, de valódi teljesítményt takar. Nagy-Britannia organikusélelmiszer-ipara a szereplők teljes hallgatása mellett ért el egy év alatt 5,3 százalékos bővülést. Egy ázsiai cég (a Levis 347 literre becsült gyakorlatával szemben) mindössze egy liter vizet használ fel egy farmernadrág legyártásához – de erről bőszen hallgat, és a példák nem egyediek.

A szakember feltételezése szerint a vállalatok a titkolózással annak a fogyasztói reflexnek akarnak elébe menni, amely a fenntarthatóságra való átállást ösztönösen valamilyen hátránnyal – áremelkedéssel vagy minőségromlással, esetleg mindkettővel – társítja.

Fotó: shutterstock.com

Steve Evans professzor, a Cambridge University termelési fenntarthatósággal foglalkozó Institute for Manufacturing nevű egységének vezető kutatója szerint a cégek közötti kereskedésben sem látszik, hogy érdek fűződne a zöldítési folyamatok hirdetéséhez.

A beszállítók Evans szerint attól tartanak, hogy ha elkezdenék kommunikálni a fenntarthatósági eredményeiket, azt viszonteladóik az áremelés előjeleként értelmeznék, vagy éppen jelentéktelen mellékútnak. Így a fenntarthatóság felvállalása szükségtelen kockázatot jelent, elbizonytalaníthatja a már meglévő, és elijesztheti a potenciális ügyfeleket:

egyszerűen sem céges, sem személyes szinten nem vagyunk képesek elhinni, hogy a fenntarthatóságnak nem kell többe kerülnie ahhoz, hogy ugyanolyan magas minőséget hozzon, vagy hogy fennmaradhat a nyereségesség, miközben csökkentjük a környezetben okozott károkat.

Evans a Cambridge University pszichológusaival azt kutatja, hogyan lehetne megváltoztatni az emberek hiedelmeit a fenntartható termékek minőségének és árának összefüggéseiről. 

Neked ajánljuk
Műanyag-újrahasznosító céget vásárolt a MOL Fenntartható logisztikai platform alakult Magyarországon Két éven belül megpecsételődhet az amazonasi esőerdő sorsa – a legrosszabb forgatókönyv válhat valósággá A tönkretett természet emberi nyomorúságot terem Mit érez egy gyermek, amikor az ismert világunk veszélybe kerül?
Tovább a forrásra: mfor.hu
Vissza
Hírfolyam