Egyre több vállalat és fogyasztó tesz egy fenntarthatóbb világért
Tizedik alkalommal rendezték meg a Magyar Fenntarthatósági Csúcsot, ahol több száz felelősen gondolkodó és cselekvő ember jött össze, hogy megvitassa, mire van szükség az élhető világ megőrzéséhez.
„Mi lehet a globális társadalmi és a gazdasági változás alapja? Egy új tudatosság.
Éreznünk kell, hogy a társadalom és a bioszféra részei vagyunk. A fiatalokban ez a velünk született egységérzés még nincs elnyomva” – fogalmazott előadásában a világszerte zajló tiltakozáshullámra utalva László Ervin író-filozófus, a Magyar Fenntarthatósági Csúcs fővédnöke:
„az embereknek meg kellene becsülniük a bioszféra minden élő lényét, mindent, ami növekszik. S nem a hatalmába keríteni és pusztítani, kisajátítani.”
Látlelet
Az, hogy hova vezetett ennek a hozzáállásnak a hiánya, jól illusztrálta Sipos Katalinnak, a WWF Magyarország igazgatójának előadása, aki emlékeztetett: „két fronton van manapság környezeti válság, az egyik az üvegházgázok kibocsátása, a másik a teljes bioszféra szennyezése, a fajok és élőhelyeik pusztítása.”
Ürge-Vorsatz Diána előadásában a klímaváltozás drasztikus hatásaira figyelmeztetett. A földhasználat és az éghajlat összefüggései mellett kitért az őt személyesen különösen megrendítő jelenségre, miszerint
1985 óta évente egy centiméterrel nőtt a viharokban keletkező szélsőséges tengerhullámok magassága.
van kiút (?)
A megoldások kapcsán Sipos Katalin a természeti erőforrások beárazásának, az adó- és támogatási rendszer átalakításának szükségességére mutatott rá. Márta Irén, a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) ügyvezetője a mesterséges intelligencia és a dolgok internetjén valós időben kommunikáló okoseszközök, szenzorok jelentőségét emelte ki, amelyek elősegíthetik az erőforrások és az energia hatékonyabb felhasználását.
Hajnal Klára, a Pécsi Tudományegyetem docense szerint
a környezettudatos vásárlók kritikus tömegére lenne szükség, amely nyomásgyakorlással elérhetné a világvállalatok termelési rendszereinek átalakítását.
Ugyanakkor a jelenlévők bizonyították, hogy mára a vállalatok sem csak a fogyasztók reklámokkal való elkábításával vannak elfoglalva: az E.ON Energiaközösségek programja jól példázta a vállalati szemléletformálásban rejlő lehetőségeket.