2020. május 31., Angéla, Petronella
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A fast fashion fekete báránya legalább a tájékoztatásra odafigyel

A H&M az élen végzett a divatmárkák átláthatóságát értékelő nemzetközi rangsorban.

Április 20-ával idén is kezdetét vette a divat forradalmának hete (Fashion Revolution Week), amely a Rana Plaza nevű ruhagyár 1134 emberéletet követelő 2013-as katasztrófája után elinduló, etikus, társadalmi és környezeti szempontból is felelős divatért küzdő mozgalomhoz kapcsolódik.

A divathét és az idén ötödik alkalommal kiadásra kerülő Átlátható Divat Index felmérés is a Fashion Revolution nevű szervezethez kapcsolódik. Az index kapcsán leszögezik: önmagában semmit sem mond el az adott márka fenntarthatósággal vagy társadalmi szolidaritással kapcsolatos gyakorlatáról, ugyanakkor az átlátható működés a felelős fogyasztói magatartás gyakorlásának és a divatvilág átalakulásának is előfeltétele.

Az index világszerte a 250 legnagyobb divatcéget értékeli az alapján, mennyire könnyen hozzáférhetőek az ellátási láncukra, üzleti gyakorlatukra – illetve ezek társadalmi hatásaira – vonatkozó információk.

Figyelembe veszi a vállalkozások

  • társadalmi és környezeti előírásait, az ezekkel kapcsolatos kérdések rangsorolásának és nyomon követésének módját;
  • az igazgatótanács összetételét és a külső kapcsolatfelvétel lehetőségét; 
  • az ellátási láncok, az alkalmazott alapanyagok és foglalkoztatási körülmények nyomon követhetőségét;
  • a márka ellenőrzési gyakorlatát;
  • és az olyan fontos ügyekkel kapcsolatos törekvéseiket, mint a körkörös gazdaság kiépítése, a megfelelő hulladékkezelés, a gyerekmunka visszaszorítása, a nemek közti egyenlőség megteremtése, illetve a reális bérek biztosítása.

Az átláthatóság szempontjából a tömegtermelés és sokak szerint álságos környezetbarát kollekciója miatt kifogásolt H&M kifejezetten szép eredményt ért el, bár az első helyhez mindössze 73 százalékos teljesítményre volt szüksége. Az átlag 23 százalék volt. A rangsorban viszonylag jól teljesített még a C&A, az Adidas/Reebok, az Esprit, a Marks & Spencer és a Patagonia. Legrosszabbul a Max Mara, a Mexx és – nulla ponttal – a Pepe Jeans teljesített a listában szereplő vállalatok közül.

Fotó: Will Buckner/flickr.com
Neked ajánljuk
A zöldmegújulás a munkanélküliség kezelésében is segíthet? A nyagyvállalatok is a klímabarát gazdaságélénkítés mellett Petíciót indított a Magyar Természetvédők Szövetsége Népszerűbb a magyar élelmiszer: többen fordultak a hazai termelőkhöz a járvány alatt Látványosan gyengül a Föld mágneses mezeje (videóval)
Tovább a forrásra: treehugger.com
Vissza
Hírfolyam