2020. december 2., Melinda, Vivien
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A tengeri szállítás zöldítéséről is folynak a tárgyalások

A napokban a világ különböző pontjairól kormánydelegációk gyűlnek össze virtuálisan az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének (IMO) égisze alatt megvalósuló klímavédelmi csúcstalálkozóra, hogy megtárgyalják: miként lehet dekarbonizálni a globális hajózási ipart, amely a világkereskedelem több mint 80 százalékát fedi le.

Szinte minden ország támogatta 2018-ban annak a dekarbonizációs útitervnek az elfogadását, amely a globális hajózás emissziójának felezését célozta meg 2050-re. Az a lényeges kérdés azonban, hogy miként lehet betartatni ezt a célt, megválaszolatlan maradt – derül ki José María Figueres-nek, az Ocean Unite alapítójának, Costa Rica volt elnökének írásából, amely magyarul a Világgazdaság weboldalán olvasható.

A kormányok a mostani IMO-találkozón, valamint a tengerikörnyezet-védelmi bizottság novemberi 75. ülésén erre tesznek kísérletet. 

Olyan eltérő hátterű országok, mint Kína, India, Franciaország és Nigéria, egy észszerű javaslat kidolgozására fogtak össze, amely hajótípusokra, illetve a szállítmány tonnában megadott mennyiségére és a megtett útra vetítve jelölné ki a kibocsátott szén-dioxid maximális mennyiségére vonatkozó célokat.

Figueres szerint ezen maximális értékek ismeretében a hajótulajdonosok majd eldöntik, miként tudják teljesíteni a dekarbonizációs célokat. Ehhez számos technológia áll már rendelkezésre, amelyek közül párat a cikk is említ, de még ha a hajótulajdonosoknak nincs is pénzük beruházni ezekbe a megoldásokba, csupán azzal, ha 20 százalékkal csökkentenék a hajók sebességét, 24–34 százalékkal esne vissza az emisszió mértéke és az üzemanyagköltség.

Figueres arról is beszámol, hogy a Getting to Zero koalíció égisze alatt több mint 120 nagyvállalat dolgozik már azon, hogy tíz éven belül a zéróemissziós hajókat üzleti alapon lehessen használni. A szénmentes hajózás ugyanis háromszoros nyereséget jelent: amellett, hogy csökkenti a légszennyezés mértékét, csökkenti az olajimport költségeit is, valamint fokozza a megújulóenergia-szektorba történő beruházásokat.

Neked ajánljuk
Az MNB is kiemelten kezeli a fenntarthatóságot Konferencia a zöld reklámról Az egyszer használatos műanyag kivezetése nem csak a környezetnek, a vállalatoknak is fontos lehetőséget jelent Az EU üvegházhatásúgáz-kibocsátása az elmúlt három évtizedben mért legalacsonyabb szintre csökkent 2019-ben A Hyundai leállítja a benzines és dízeles modelljei forgalmazását Norvégiában
Tovább a forrásra: vg.hu
Vissza
Hírfolyam