2021. január 23., Rajmund, Zelma
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Az online játék komoly üzlet, de nem a klíma jár vele jól

A 21. században a felhasználók számára kényelmes megoldások a laikus számára nehezen átlátható műszaki háttérrel és ezzel párhuzamosan jelentős szén-dioxid-kibocsátással működnek. Még csak a felhőalapú videójátékokok korának hajnalán járunk, de a szakemberek már megkongatták a vészharangot.

Az utóbbi években sokat emlegetett játékstreaming nagyon vonzó lehet az átlag felhasználók számára: ahelyett, hogy egy saját, nagy teljesítményű eszközre kéne beruháznia, a rendszer egy távoli gépen futtatja a játékot, és a hálózaton át közvetíti a képet.

Csakhogy minden egyes felhasználó megnöveli a szolgáltatást működtető adatközpontok energiafelhasználását és az ezzel a kibocsátott káros anyagok mennyiségét is.

Fotó: shutterstock.com

Napjainkban számos más szolgáltatás is felhőalapon működik, ugyanakkor többségük vagy elsősorban hálózati, vagy csak számítási kapacitásra támaszkodik. A Google például főleg a szerveren végez sok munkát találatok előkeresésével, a hálózaton szinte csak nyers szöveget küld a felhasználóknak. Ezzel szemben a YouTube a szervereken többnyire adatot tárol, és a hálózatot terheli le azzal, hogy másodpercenként 60 képkockát küld át.

Viszont ha egy játékot akarunk streamelni, a gépek folyamatosan dolgozni fognak, hogy futtassák a játékokat, a hálózaton pedig szüntelenül pörögnek a képek és a felhasználóktól érkező adatok.

A Lancester University kutatói nemrég becslést készítettek arról, hogy a cloud gaming terjedése hogyan változtatná meg az iparág szénlábnyomát. Ha az elkövetkező tíz évben a cloud gaming csak limitált mértékben tudja megvetni a lábát, a játékokhoz kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátás akkor is 30%-kal megnövekszik világszerte,

ha pedig teljesen átveszi a piacot, akkor akár több mint 112% is lehet ugyanez az érték.

A problémát felismerve az ENSZ megalapította a Playing For The Planet névre keresztelt kezdeményezését, melynek célja, hogy a legnagyobb videojátékos cégekkel karöltve tegye a játékipart zöldebbé. A projekt keretében többek között a Microsoft is megígérte, hogy 2030-ig minden adatközpontjuk tiszta energiaforrásokkal fog működni, valamint a Sony is vállalta, hogy 2050-ig eléri ugyanezt a célt.

Neked ajánljuk
Ismét jó értékelést kapott a L'Oréal fenntarthatósági programja A fenntarthatóság igénye új feladatokat hoz a pénzügy világába Okosmegoldások segíthetnek megállítani a túlhalászatot Kiket gazdagítanak a tengerekből származó értékek? Hatezer maszkot kapott Szirmabesenyő
Tovább a forrásra: gamestar.hu
Vissza
Hírfolyam