2021. június 20., Rafael
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Mitől lehet kisebb az online kereskedelem klímalábnyoma?

A 2020. év végi ünnepi időszakban rekordszintet ért el az e-kereskedelem, és a következő évtizedben a csomagküldő szolgáltatások további 80 százalékos bővülése várható. De hogyan hat ez a trend a környezetre? Erre a kérdésre keresett választ az MIT Real Estate Innovation Lab friss kutatása.

Eredményeik alapján a vizsgált alapesetek több mint 75 százalékában az e-kereskedelem bizonyult a fenntarthatóbb megoldásnak. Az MIT kutatásából származó átlagos kibocsátási adatok szerint az e-kereskedelemre való átállás küldeményenként körülbelül 2,4 százalékkal alacsonyabb kibocsátási értéket eredményezett – ismertette a Portfolio.

A vizsgálat alapján az online vásárlás a hagyományos kereskedelemhez képest átlag 36 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással jár.

A kutatás során minden forgatókönyv esetében 40 000 Monte Carlo szimulációt végeztek el, amelyek a környezeti hatások fontos mutatóinak számító különféle fogyasztói magatartásokat modelleztek. Ezek közé tartozik a megvásárolt tételek száma, az üzlettől és a logisztikai központtól mért távolság, a visszaküldött áru mennyisége és a szállítási mód. Az alapeset mellett 11 másik forgatókönyvet is megvizsgáltak, a fogyasztói magatartás vagy a kereskedelmi tevékenységek egyes aspektusait módosítva.

Az áruk házhoz szállítása esetén egyetlen, telepakolt furgon több mint 100 autóutat képes kiváltani Fotó: shutterstock.com

Eredményeik alapján az áruk optimális útvonalon történő kiszállítása csaknem 90 százalékkal csökkenti a szállításhoz kapcsolódó kibocsátást – a hagyományos kereskedelemhez kapcsolódó kibocsátás legnagyobb része ezen a ponton keletkezik. Az e-kereskedelem szén-dioxid-kibocsátásának túlnyomó része ugyanakkor a csomagoláshoz köthető. 

Ha az árukat a fogyasztókhoz közeli, városon belüli elosztóközpontokból szállítják ki, a szállítással járó üvegházhatású gázok kibocsátása akár 50 százalékkal is mérsékelhető.

Az okosépületek, az elektromos járművek és a mesterséges intelligencia (MI) fejlődése még inkább elősegítheti a kereskedelem fenntartható működését. A jövőben az elektromos szállítójárművek elterjedése, a termékek túlcsomagolásának elkerülése és a környezetbarát csomagolóanyagok térnyerése, valamint a tehermegosztás és az útvonalak intelligens tervezése az üzletág klímalábnyomának további csökkenését eredményezheti.

Neked ajánljuk
Már a videójátékok világába is beszivárog a környezettudatosság A fenntartható vállalatok hitelezésére törekszik a K&H Konferencia a zöldpénzügyek és -gazdaság európai kérdéseiről Műanyaghulladékból mennyei desszertek?! Egy app, amellyel játszva tudatos fogyasztóvá válhat
Tovább a forrásra: portfolio.hu
Vissza
Hírfolyam