2021. június 19., Gyárfás
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Mégsem olyan zöldek a nagy techcégek?

Egyre több tanulmány világít rá, hogy a technológiai szektor értékláncaiban sokkal nagyobb a rejtett üvegházhatásúgáz- és egyéb szennyezőanyag-kibocsátás. Ez éppen a piac azon szegmensében okozhat nagy bizalomvesztést, amelyben a konszenzus szerint a vállalatok sokat tesznek a klímaváltozás ellen.

Gyakran halljuk, hogy egy-egy nagyvállalat milyen eredményeket ért el az üvegházhatású gázok csökkentése terén, vagy milyen vállalásokat tesz a következő évekre. Általában ilyenkor százalékos adatokat hallunk, csakhogy nem mindegy, 
pontosan milyen kibocsátásról is van szó – mutat rá Portfolion megjelent elemzésében Faluvégi Balázs.

A csökkenés vonatkozhat a vállalat saját kibocsátására, a gyárak közvetlen szennyezésére vagy az üzemeltetett járművek hatásaira (Scope 1), a felhasznált energiaforrások kibocsátására (Scope 2), végül a teljes értékláncban felmerülő kibocsátásra, amelybe a beszállítók tevékenysége, az alkalmazottak munkába járása vagy az eladott termékek hatásai is beletartoznak.

A cégek vállalásaiban többnyire a Scope 1 és Scope 2 kerül meghatározásra, holott számos esetben a Scope 3 sokszorosa az első két szintnek.

Egy autógyártó vagy egy olajtársaság esetén igen nagy a gyártás/kitermelés energiaigénye és karbonlábnyoma, de nyilvánvaló, hogy az eladott termékek felhasználása során történik az igazi környezetszennyezés. Úgy tűnik, a techcégek világában is hasonló a helyzet.

Minden kattintás számít

Mivel a nagy saját szerverparkok üzemeltetése nagyrészt megoldható megújuló energiával, a bevételarányos kibocsátás a saját működés és az energiafelhasználás esetében alacsony szinten van, amit a vállalatok előszeretettel hangsúlyoznak is. Csakhogy Savita Subramanian, a Bank of America vezető kvantitatív elemzője szerint 

a technológiai szektor a scope 3 kibocsátási adatok alapján a legrosszabbak között, az autó-, illetve élelmiszergyártással egy szinten van.

Minden elindított film a Netflixen, görgetés a Facebookon vagy keresés a Google-ban emészti az energiát, és a kiszervezett, statisztikailag a beszállítóknál, közvetítőknél vagy felhasználóknál lecsapódó kibocsátás sokkal magasabb, mint hihetnénk.

Neked ajánljuk
Már a videójátékok világába is beszivárog a környezettudatosság A fenntartható vállalatok hitelezésére törekszik a K&H Konferencia a zöldpénzügyek és -gazdaság európai kérdéseiről Gyógyszermaradványoktól és mikroműanyagoktól mentes lazacokat tenyésztenek majd Zalaegerszegen Lengyelországban is bíróságon próbálják kikényszeríteni a hatékonyabb klímavédelmi intézkedéseket
Tovább a forrásra: portfolio.hu
Vissza
Hírfolyam