2021. szeptember 17., Zsófia
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Egyre többet kóstál a légkörbe pumpált szén-dioxid

Egy szén-dioxid-kvóta egy tonna szén-dioxid – vagy azzal ekvivalens káros anyag – kibocsátására ad jogosultságot. A kvóták ára sohasem volt még ilyen magas az EU-ban: nemrégiben a tonnánkénti ötveneurós összeget is meghaladta, alaposan megemelve az érintett vállalatok költségeit.

Ráadásul ez várhatóan még csak a kezdet: az Európai Unió ugyanis további szigorításokat és reformokat tervez, ami miatt az egekbe emelkedhet a szén-dioxid-kvóták árfolyama – mutat rá a Portfolio cikke.

Az árak 2017 óta gyakorlatilag folyamatosan emelkednek, és a koronavírus-járvány miatti jelentősebb visszaesés is átmenetinek bizonyult.

Az emelkedés részben annak köszönhető, hogy az Európai Unió szigorít a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos céljain.

Még tavaly decemberben az Európai Tanács úgy döntött, hogy a korábbi 40 százalékról legalább 55 százalékra emelné meg a 2030-as uniós klímacélt. A szén-dioxid-kvóták árfolyamát az Európai Unió Kibocsátáskereskedelmi Rendszere, az úgynevezett EU ETS működési mechanizmusa alakítja ki, amelyben az EU rendszerszinten határozza meg, hogy mekkora a maximálisan megengedett károsanyag-kibocsátás mértéke egy évben, amihez a vállalatoknak is alkalmazkodniuk kell.

Egyes elemzők úgy gondolják, hogy a szén-dioxid-kvóták árának nagyjából 100 euró körül kellene mozognia tonnánként ahhoz, hogy sürgősen ösztönözze a piaci szereplőket a környezetbarát technológiák kialakítására.

A klímacélok szigorodásával az EU ETS működésében is jelentős átalakítások várhatók. Egy egységesebb rendszer jöhet létre, csökkentve a szektorok és piaci szennyezők közt most fennálló különbségtételt. Az uniós vállalatok versenyképességének megőrzését és a gyártás külföldre szervezésének elkerülését az eddig alkalmazott ingyenes kvóták helyett a jövőben a karbonvámmal oldanák meg.

A tervezett szabályozással kapcsolatban az elmúlt hónapokban számos kritika merült fel, elkerülni azonban csak egy egységes, globális kvótakereskedelem megteremtésével lehetne, sok állam esetében azonban még az egységes nemzeti szabályozás is hiányzik, vagy egyáltalán nincs is kvótakereskedelem.

Neked ajánljuk
A sivatag közepén építene várost egy amerikai milliárdos Októberben jönnek az első európai zöldkötvények Hazánk elsőként foglalta törvénybe a 2050-es klímasemlegességet Európai Mobilitási Hét: kedvezményt ad a zöld rendszámosoknak a miskolctapolcai élményfürdő Dobj le 100 kilót! – karbonkalkulátorral és jó tanácsokkal a füstmentes jövőért
Tovább a forrásra: portfolio.hu
Vissza
Hírfolyam