Az innovatív acélgyártás az autókhoz kapcsolódó kibocsátást is csökkentheti
A Sheffield Egyetem mérnökei létrehoztak egy minden eddiginél könnyebb, mégis szinte sziklaszilárd acélfajtát, amelynek felhasználásával jelentősen alacsonyabb tömegű, ellenben fenntarthatóbb járművek készülhetnének.
A Mark Rainforth és doktor Junheng Gao professzorok vezette csoport új módszerével elviekben olyan masszív acél alkotható, hogy a belőle készült egy centiméter vastagságú huzal képes elbírni akár tizenöt tonnát is – számolt be az innovációról a The Engineer cikke alapján a Rakéta.
Rainforth szerint ha negyvenöt százalékban megnyújtják az anyagot, elég képlékeny lesz ahhoz, hogy akár bonyolult formákat is létrehozhassanak belőle.
A technológia réz felhasználását is igényli, ami tovább növeli a fenntarthatóságát, hiszen rengeteg újrahasznosítható eszközben, például elektromos vezetékekben megtalálható.
A professzor szerint a réz nem éppen az acélgyártók kedvelt anyaga, mivel negatív hatása lehet a hagyományos ötvözetekre. Újításuk ezért egyedi a piacon: réz felhasználásával teszi lehetővé a világon eddig ismert legjobb minőségű acél előállítását.
A szakemberek rájöttek, hogy az acél hőkezelése során jelenlévő réz gyorsabb kicsapódást eredményez, ezzel mintegy megakadályozza az anyag mikrostruktúrájában lévő szemcsék tágulását. A végeredmény egy ultrafinom felépítésű, azaz jól megmunkálható, mégis rendkívül szilárd matéria lett.
Egy átlagos autó nagyjából kilencszáz kilogramm acélt tartalmaz. Ha ez a tömeg bármilyen módon csökkenthető, az javítja a jármű teljesítményét, egyúttal viszont csökkenti annak ökológiai lábnyomát. Az új módszerrel a gyártás kevésbé nyersanyagigényes, míg az alkatrészek össztömege a teljesítményszint megtartása mellett is számottevően mérsékelhető.