2021. szeptember 23., Tekla
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Jelentős büntetést kockáztatnak az alaptalanul ígérgető cégek

Az elmúlt években egyre fontosabb a fogyasztói társadalom számára a gyártók környezetbarát működése, és a termékek környezetre gyakorolt hatása, így a vállalatoknak tudniuk kell, hogy milyen módon reklámozható egy termék vagy szolgáltatás – mit tehetnek, hogy ne tévesszék meg a környezettudatos vásárlókat.

2020-ban egy nemzetközi fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő szervezet kutatást készített, amelyben ötszáz honlapot vizsgáltak meg abból a szempontból, hogy az ott közölt környezetvédelmi állítások megfelelnek-e a fogyasztóvédelmi előírásoknak – idézi fel a Portfolio.

„Az állítások 42%-a valószínűsíthetően nem volt jogszerű, mert az adott cég például úgy használt zöld jelzőket – például öko, fenntartható, természetes –, hogy ehhez semmilyen magyarázatot vagy indoklást nem fűzött”

– mondta el dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportjának vezetője a Deloitte Meeting Request podcast greenwashinggal, azaz a zöldremosás jelenségével foglalkozó új adásában. Rajnai Tamás, a Deloitte Fenntarthatósági és Klímavédelmi Tanácsadási Csapatának menedzsere szerint bizonyos cégek pusztán figyelmetlenségből vagy tájékozatlanságból közölnek fogyasztóvédelmi szempontból kifogásolható állításokat.

Sokszor csak a címke vagy a betű „zöld” Fotó: Marco Verch/flickr.com/cc by

Nem éri meg ferdíteni

A versenyhivatal elvárásai e téren azonosak a bármely más marketingkommunikáció esetében megfogalmazott elvárásokkal – húzta alá dr. Német Noémi, a Gazdasági Versenyhivatal Fogyasztóvédelmi Irodájának vizsgálója. Így például kifejezetten fontos, hogy a vállalkozások valós és igazolható állításokat tegyenek, továbbá egyértelműen határozzák meg azokat.

„Derüljön ki a kommunikációból, hogy a zöld kijelentés a termék vagy szolgáltatás mely aspektusára vonatkozik. Főleg az olyan általánosan megfogalmazott üzenetek esetében, mint a »környezetbarát« vagy a »fenntartható«, hiszen további pontosítás nélkül a fogyasztók azt feltételezhetik, hogy ez a jelző a termék teljes életútjára vonatkozik.”

A szakember szerint a vállalkozásoknak is érdekében áll a pontos megfogalmazás, hiszen minél közérhetőbben kommunikálnak a termékük környezeti jellemzőiről, annál könnyebben dönthetnek a fogyasztók a versengő termékek között. A jogszerűtlen reklámok viszont komoly presztízsveszteséget okozhatnak, a versenyhivatal pedig akár eljárást is indíthat és pénzbírságot is kiszabhat az adott cég ellen.

Neked ajánljuk
Az AVON is igyekszik alakítani a környezeti lábnyomán A megújuló energia felé fordul az IKEA A sivatag közepén építene várost egy amerikai milliárdos Fizessenek többet a városi terepjárósok, mondja egy német polgármester Új akciótervvel küzd a műanyagszennyezés ellen Kína
Tovább a forrásra: portfolio.hu
Vissza
Hírfolyam