A holland reklámfelügyelet nem díjazta a Shell környezetbarátnak szánt ajánlatát
A felügyelet félrevezetőnek találta a Royal Dutch Shell Plc reklámkampányát, amelyben a vállalat azt ígérte, hogy a náluk tankoló autósok némi felárért cserébe megválthatják a vásárolt üzemanyag karbonlábnyomát. Az ítélet első fokon született. A kampány május óta Magyarországon is fut.
A Shell azt ajánlja fel az ügyfeleinek, hogy ha kicsivel többet fizetnek a benzinért, a gázolajért, akkor a felárból az olajcég fákat ültet – akár annyit is, amennyi a kipufogógázokkal a légkörbe jutó káros anyag semlegesítéséhez is elegendő. A kampányt még áprilisban bepanaszolta az egyik amszterdami egyetem jogászhallgatókból álló csoportja a reklámok törvényességét felügyelő szervezetnél – írta meg a Bloomberg nyomán a Napi.hu.
A kereset benyújtásakor a csoport egyik hallgatója, Lisa van Langen azt nyilatkozta, hogy az olajcég ígérete több ponton bizonytalan és értékelhetetlen.
A vizsgálat arra terjedt ki, hogy a Shell megalapozottan ígérte-e, hogy a hollandok teljes mértékben kompenzálni tudják a tankolásuk karbonlábnyomát azzal, hogy literenként 1 eurócenttel többet fizetnek.
Az RCC egyetértett a panaszosokkal, és arra a következtetésre jutott, hogy a Shell állításait nehéz volna tényszerűen alátámasztani. A bizottság állítása szerint az egész ügyben az a legbiztosabb pont, hogy a szén-dioxid káros hatással van az éghajlatra.
Az azonban már korántsem ilyen egyértelmű, hogy az olaj- és gázipari óriásvállalat garantálni tudná, hogy e szennyezést az erdővédelemre és a faültetésekre fordított összegekkel kompenzálni tudja. Hiszen az sem állítható biztosan, hogy az így telepített fák mennyi káros anyagot, mennyi időre volnának képesek kivonni a légkörből.
Ennél erősebb az RCC-nek az az állítása, hogy bár a Shell abszolút környezetvédelmi állítást tett, ezek ellenőrizhetősége és független forrásokkal, vizsgálatokkal való alátámasztása hiányzik a projekt mögül. Ezért a Bizottság a Shell kampányát félrevezetőnek nevezte, és a cégnek le kell állítania a reklámozást. Az ítélet ellen két hétig lehet fellebbezni.
A Bloombergnek nyilatkozó Shell-szóvivő az ítélet után is azt mondta, hogy a Drive CO2 Neutral programjuk egy tényleges és fontos kezdeményezés. A szóvivő szerint a reklám állításait kutatások támasztják alá, de hozzátette: a Shell áttanulmányozza az RCC ítéletét, és „mérlegeli a kommunikációban szükséges változtatásokat”.